2018.03.21. | Elemzés | Médianéző

Szabad sajtó: kormánykritikusabb híradók


A Médianéző 2017-ben hat csatorna, az RTL Klub, a TV2, az M1, az ATV, a HírTV és az Echo TV legnézettebb esti híradóit elemezte kvantitatív és kvalitatív módszerrel. Ez összesen 2190 híradót és 1519 óra 26 perc 15 másodpercnyi műsoridőt jelent.


A vizsgált hírműsorok a tavalyi évben összesen 51057 tudósítást sugároztak, amely nagyságrendileg megegyezik az előző év hírmennyiségével.


A legkevesebb politikai hírt – arányaiban és nominálisan is – a két nagy kereskedelmi csatorna közölte, míg a hírcsatornák – értelemszerűen – többségében politikai vagy politikához köthető tudósításokat jelentettek meg. A magyar vonatkozású politikai híreket a pártpolitikai tudósítások dominálták, számuk – a választásokhoz közeledve – lényegesen megnőtt 2017-re az előző évhez képest.


A híradókban az első 10 legtöbbet megszólaló politikus között a kormány és valamennyi parlamenti frakcióval rendelkező párt egyaránt képviselteti magát, a legtöbb megszólalás Orbán Viktorhoz köthető.


A kormány, a kormánypártok és az ellenzéki pártok megjelenéseinek arányát három modellben (az ún. francia-modell-szerinti 1/3-1/3-1/3-os szabály, a parlamenti mandátumaik arányaihoz, valamint a közvélemény-kutatásokban mért erőviszonyokhoz viszonyítva) is vizsgálva azonos az eredmény: az ellenzéki pártok összevonva és egyesével is felülreprezentáltak a vizsgált hírműsorokban.


A kormány szempontjából vizsgálva a hírek tartalmát megállapítható, hogy bár jelentős a kormány szempontjából semleges tudósítások aránya, mégis a vizsgált médiumok hírműsorai összességében több nézőhöz, lényegesen nagyobb mennyiségben és nagyobb terjedelemben juttattak el kormánykritikus híreket, mint a kormány szempontjából kedvező tudósításokat. Sőt, az előző évhez képest 2017-ben még jelentősen nőtt is a kabinet szempontjából negatív hírek aránya.


Összességében megállapítható, hogy a vizsgált meghatározó csatornák hírműsorainak tartalma Magyarországon erősen plurális médiarendszer és szabad, sőt erősen kormánykritikus sajtó létét bizonyítja.

A teljes elemzést letöltheti pdf formátumban: szabad_sajto_kormanykritikusabb_hiradok_2017.pdf


2018.02.16. | Elemzés | Médianéző

Ellenszélben – Magyarország nemzetközi médiaképe 2017-ben


Az elemzés 18 ország 115 nyomtatott és online sajtótermékének Magyarországról szóló 2017-es megjelenéseit vizsgálta – ezen médiumokat a Médianéző az év minden napján szemlézi.

2017-ben az előző évhez képest a sajtótermékek azonos köre kevesebbet írt Magyarországról. A Médianéző 2016-ban összesen 13.261, míg 2017-ben 10.966 cikket regisztrált, ami 21 százalékos csökkenést jelent. Átlagosan az osztrák, a szlovák és a spanyol médiumok publikálták a legtöbb magyar vonatkozású írást, míg a legkevesebb figyelmet Oroszország, Olaszország és Izrael sajtótermékei szentelték Magyarországnak.

A kevesebb megjelenés mellett a nemzetközi sajtó – 2016-hoz képest – kritikusabb volt hazánkkal szemben. Mind arányaiban (29 százalékról 37 százalékra), mind abszolút értelemben emelkedett a bíráló cikkek száma (3825-ről 4015-re). Azonban a megjelenések többsége (61 százaléka) tényszerűen tudósított Magyarországról. Összességében a nyugati sajtó lényegesen kedvezőtlenebb képet festett Magyarországról, mint a régiónk, Közép-Kelet-Európa médiumai.

Az egész év tekintetében a kormány témái dominálták a nemzetközi sajtót: a migráció mindent vitt, amely téma több megjelenést eredményezett, mint a második (felsőoktatási-törvény módosítása) és harmadik helyezett (Soros György Magyarországgal kapcsolatos említései) együttvéve. Mindez egyben azt is jelenti, hogy az ellenzék saját témával érdemben egyáltalán nem tudott megjelenni a nemzetközi médiatérben, mindössze a kormány lépéseire adott reakciókra futotta tőlük.

A nemzetközi sajtóban 2017-ben Orbán Viktor volt a messze legtöbbet szereplő magyar politikus: több mint dupla annyi megjelenést generált, mint az utána következő kilenc (!) politikus együttvéve. A top 10-es listára a köztársasági elnök mellett hét kormánypárti és mindössze két ellenzéki politikus fért fel, ami azt jelzi, hogy az ellenzéki politikusokra a nemzetközi médiumok sem fordítottak túl nagy figyelmet.

A teljes elemzést letöltheti pdf formátumban: ellenszelben-magyarorszag-nemzetkozi-mediakepe-2017-ben.pdf


2017.02.8. | Elemzés | Médianéző

Havi médiaaktivitás-elemzés 2017 január


Beszédek és sajtótájékoztatók dominálták a politikusok médiaszerepléseit januárban

2017 januárjában még javában a politikai szezonkezdet előtti képüket mutatták a hazai politikusok, így leginkább beszédekkel és sajtótájékoztatókkal tudtak kiugró megjelenésszámot biztosítani maguknak a magyarországi médiumokban – derül ki a Médianéző Magyar Idők számára készült elemzéséből. A messze legtöbbet szereplő politikus, Orbán Viktor, a Modern Városok Program szegedi állomásával és a Lámfalussy-konferencián elmondott beszédével, a második helyezett, Szijjártó Péter, a veronai buszbalesethez kapcsolódó sajtótájékoztatóval, Lázár János pedig két Kormányinfóval jelent meg a legtöbbet a sajtóban. Médiaaktivitás tekintetében a negyedik és ötödik helyen – minimális eltéréssel – két ellenzéki politikus Vona Gábor és Botka László áll.

A Médianéző 2017. január 1. és 31. között vizsgálta 42 vezető hazai politikus médiaaktivitását. Az elemzésből kiderül, hogy a legtöbb megjelenésszámot generáló magyar politikusok első tíz helyén az év első hónapjában két közjogi méltóság (a miniszterelnök [4903 említés] mellett, Áder János [945]), négy kormánytag (Szijjártó Péter [2034], Lázár János [1515], Balog Zoltán [832] és Varga Mihály [811]), a főpolgármester (Tarlós István [1314]) és három ellenzéki politikus (Vona Gábor [1454], Botka László [1360] és Gyurcsány Ferenc [831]) szerepel.

A vezető kormánypárti politikusok közül Orbán Viktor mögé Szijjártó Péter és Lázár János került a képzeletbeli dobogóra. Érdekesség, hogy a miniszterelnök összesen szerepelt annyit, mint öt legtöbb említéssel bíró minisztere együttvéve.

Az ellenzéki politikusok esetében Vona Gábor minimális különbséggel, de megelőzte Botka Lászlót. A harmadik, Gyurcsány Ferenc messze elmarad tőlük, mégis maga mögé tudta utasítani az MSZP elnökét, Molnár Gyulát.

A lista első öt helyezettjének részletes elemzéséből kiderül, hogy januárban Orbán Viktor szegedi sajtótájékoztatója eredményezte az összes vizsgált politikus közül messze a legtöbb, egy eseményhez kapcsolódó megjelenést, amely megelőzte a Lámfalussy-konferencián és a határvadászok eskütételén elmondott beszédeit is. Szijjártó Péter második helyezése a veronai buszbalesethez kapcsolódó aktívabb kommunikációhoz köthető, míg Lázár János két Kormányinfóval biztosította dobogós helyezését. Bár összességében a Jobbik pártelnöke többet szerepelt az ötödik Botka Lászlónál, de az egy eseményhez kapcsolódó megjelenésszámot tekintve nem tudta megelőzni a szegedi polgármestert. Ugyanakkor beszédes, hogy Botka László legnagyobb média-visszhangot kiváltó szereplését a miniszterelnöknek köszönheti: a Modern Városok Program Orbán Viktorral közös sajtótájékoztatójához kapcsolódóan több megjelenés született az MSZP-s politikusról, mint azon bejelentésről, hogy ő lesz a szocialisták miniszterelnök-jelöltje.

A politikusokat egyértelműen az országos elérésű és terjesztésű médiumok szerepeltették a legtöbbet. Érdekesség, hogy Orbán Viktorral a legtöbbet ellenzéki források foglalkoztak, a lista első három helyén a HírTV, a nepszava.hu, és az mno.hu áll. Feltűnő, bár nem meglepő, hogy Vona Gábor esetében a Jobbikhoz közelálló alfahir.hu, Botka Lászlónál a balliberális Klubrádió is felkerült a legtöbb említést regisztráló médiumok közé, míg Varga Mihály megjelenéseit tekintve ugyanez egy gazdasági szakportálról, a portfolio.hu-ról mondható el. Más politikusok esetében ezen sajtóorgánumok nem kerültek be a legmagasabb említésszámú források közé.

***

A Médianéző a jövőben minden hónapban publikálja a hazai politikusok médiaaktivitásáról szóló elemzését. Megkeresések esetén Boros Bánk Levente, a Médianéző igazgatója áll a sajtó rendelkezésére. Sajtókapcsolat: +36-20-276-7909 vagy sajto@medianezo.hu


A Médianézőről
A Médianéző Kft. Magyarország legnagyobb médiafigyelő cége, a Nézőpont Csoport tagja. 2011 óta a Kormányzati Médiamonitor készítője, amely alapján immár több, mint 100 közintézmény és kormányzati szereplő médiaszemléit, -elemzéseit és kutatásait biztosítja. A cég emellett számos piaci ügyfél bizalmát is élvezve nyújt rendszeres médiafigyelési szolgáltatásokat.
Módszertan
Az elemzés vezető politikusok megjelenésszámát vizsgálta a Médianéző Kft. által szemlézett hazai regionális és országos terjesztésű, napi, heti, kétheti, havi és időszaki nyomtatott lapokban; rádió és televízió csatornák legfontosabb hír- és közéleti műsoraiban; valamint a 30 vezető online hírportálon 2017. január 1-31. között.
A vizsgált szereplők: a politikai pozíciót betöltő közjogi méltóságok, miniszterek, parlamenti államtitkárok, pártelnökök, frakcióvezetők, a főpolgármester, valamint Botka László, mint az MSZP miniszterelnök-jelöltje.