2018.02.16. | Elemzés | Médianéző

Ellenszélben – Magyarország nemzetközi médiaképe 2017-ben


Az elemzés 18 ország 115 nyomtatott és online sajtótermékének Magyarországról szóló 2017-es megjelenéseit vizsgálta – ezen médiumokat a Médianéző az év minden napján szemlézi.

2017-ben az előző évhez képest a sajtótermékek azonos köre kevesebbet írt Magyarországról. A Médianéző 2016-ban összesen 13.261, míg 2017-ben 10.966 cikket regisztrált, ami 21 százalékos csökkenést jelent. Átlagosan az osztrák, a szlovák és a spanyol médiumok publikálták a legtöbb magyar vonatkozású írást, míg a legkevesebb figyelmet Oroszország, Olaszország és Izrael sajtótermékei szentelték Magyarországnak.

A kevesebb megjelenés mellett a nemzetközi sajtó – 2016-hoz képest – kritikusabb volt hazánkkal szemben. Mind arányaiban (29 százalékról 37 százalékra), mind abszolút értelemben emelkedett a bíráló cikkek száma (3825-ről 4015-re). Azonban a megjelenések többsége (61 százaléka) tényszerűen tudósított Magyarországról. Összességében a nyugati sajtó lényegesen kedvezőtlenebb képet festett Magyarországról, mint a régiónk, Közép-Kelet-Európa médiumai.

Az egész év tekintetében a kormány témái dominálták a nemzetközi sajtót: a migráció mindent vitt, amely téma több megjelenést eredményezett, mint a második (felsőoktatási-törvény módosítása) és harmadik helyezett (Soros György Magyarországgal kapcsolatos említései) együttvéve. Mindez egyben azt is jelenti, hogy az ellenzék saját témával érdemben egyáltalán nem tudott megjelenni a nemzetközi médiatérben, mindössze a kormány lépéseire adott reakciókra futotta tőlük.

A nemzetközi sajtóban 2017-ben Orbán Viktor volt a messze legtöbbet szereplő magyar politikus: több mint dupla annyi megjelenést generált, mint az utána következő kilenc (!) politikus együttvéve. A top 10-es listára a köztársasági elnök mellett hét kormánypárti és mindössze két ellenzéki politikus fért fel, ami azt jelzi, hogy az ellenzéki politikusokra a nemzetközi médiumok sem fordítottak túl nagy figyelmet.

A teljes elemzést letöltheti pdf formátumban: ellenszelben-magyarorszag-nemzetkozi-mediakepe-2017-ben.pdf


2017.02.8. | Elemzés | Médianéző

Havi médiaaktivitás-elemzés 2017 január


Beszédek és sajtótájékoztatók dominálták a politikusok médiaszerepléseit januárban

2017 januárjában még javában a politikai szezonkezdet előtti képüket mutatták a hazai politikusok, így leginkább beszédekkel és sajtótájékoztatókkal tudtak kiugró megjelenésszámot biztosítani maguknak a magyarországi médiumokban – derül ki a Médianéző Magyar Idők számára készült elemzéséből. A messze legtöbbet szereplő politikus, Orbán Viktor, a Modern Városok Program szegedi állomásával és a Lámfalussy-konferencián elmondott beszédével, a második helyezett, Szijjártó Péter, a veronai buszbalesethez kapcsolódó sajtótájékoztatóval, Lázár János pedig két Kormányinfóval jelent meg a legtöbbet a sajtóban. Médiaaktivitás tekintetében a negyedik és ötödik helyen – minimális eltéréssel – két ellenzéki politikus Vona Gábor és Botka László áll.

A Médianéző 2017. január 1. és 31. között vizsgálta 42 vezető hazai politikus médiaaktivitását. Az elemzésből kiderül, hogy a legtöbb megjelenésszámot generáló magyar politikusok első tíz helyén az év első hónapjában két közjogi méltóság (a miniszterelnök [4903 említés] mellett, Áder János [945]), négy kormánytag (Szijjártó Péter [2034], Lázár János [1515], Balog Zoltán [832] és Varga Mihály [811]), a főpolgármester (Tarlós István [1314]) és három ellenzéki politikus (Vona Gábor [1454], Botka László [1360] és Gyurcsány Ferenc [831]) szerepel.

A vezető kormánypárti politikusok közül Orbán Viktor mögé Szijjártó Péter és Lázár János került a képzeletbeli dobogóra. Érdekesség, hogy a miniszterelnök összesen szerepelt annyit, mint öt legtöbb említéssel bíró minisztere együttvéve.

Az ellenzéki politikusok esetében Vona Gábor minimális különbséggel, de megelőzte Botka Lászlót. A harmadik, Gyurcsány Ferenc messze elmarad tőlük, mégis maga mögé tudta utasítani az MSZP elnökét, Molnár Gyulát.

A lista első öt helyezettjének részletes elemzéséből kiderül, hogy januárban Orbán Viktor szegedi sajtótájékoztatója eredményezte az összes vizsgált politikus közül messze a legtöbb, egy eseményhez kapcsolódó megjelenést, amely megelőzte a Lámfalussy-konferencián és a határvadászok eskütételén elmondott beszédeit is. Szijjártó Péter második helyezése a veronai buszbalesethez kapcsolódó aktívabb kommunikációhoz köthető, míg Lázár János két Kormányinfóval biztosította dobogós helyezését. Bár összességében a Jobbik pártelnöke többet szerepelt az ötödik Botka Lászlónál, de az egy eseményhez kapcsolódó megjelenésszámot tekintve nem tudta megelőzni a szegedi polgármestert. Ugyanakkor beszédes, hogy Botka László legnagyobb média-visszhangot kiváltó szereplését a miniszterelnöknek köszönheti: a Modern Városok Program Orbán Viktorral közös sajtótájékoztatójához kapcsolódóan több megjelenés született az MSZP-s politikusról, mint azon bejelentésről, hogy ő lesz a szocialisták miniszterelnök-jelöltje.

A politikusokat egyértelműen az országos elérésű és terjesztésű médiumok szerepeltették a legtöbbet. Érdekesség, hogy Orbán Viktorral a legtöbbet ellenzéki források foglalkoztak, a lista első három helyén a HírTV, a nepszava.hu, és az mno.hu áll. Feltűnő, bár nem meglepő, hogy Vona Gábor esetében a Jobbikhoz közelálló alfahir.hu, Botka Lászlónál a balliberális Klubrádió is felkerült a legtöbb említést regisztráló médiumok közé, míg Varga Mihály megjelenéseit tekintve ugyanez egy gazdasági szakportálról, a portfolio.hu-ról mondható el. Más politikusok esetében ezen sajtóorgánumok nem kerültek be a legmagasabb említésszámú források közé.

***

A Médianéző a jövőben minden hónapban publikálja a hazai politikusok médiaaktivitásáról szóló elemzését. Megkeresések esetén Boros Bánk Levente, a Médianéző igazgatója áll a sajtó rendelkezésére. Sajtókapcsolat: +36-20-276-7909 vagy sajto@medianezo.hu


A Médianézőről
A Médianéző Kft. Magyarország legnagyobb médiafigyelő cége, a Nézőpont Csoport tagja. 2011 óta a Kormányzati Médiamonitor készítője, amely alapján immár több, mint 100 közintézmény és kormányzati szereplő médiaszemléit, -elemzéseit és kutatásait biztosítja. A cég emellett számos piaci ügyfél bizalmát is élvezve nyújt rendszeres médiafigyelési szolgáltatásokat.
Módszertan
Az elemzés vezető politikusok megjelenésszámát vizsgálta a Médianéző Kft. által szemlézett hazai regionális és országos terjesztésű, napi, heti, kétheti, havi és időszaki nyomtatott lapokban; rádió és televízió csatornák legfontosabb hír- és közéleti műsoraiban; valamint a 30 vezető online hírportálon 2017. január 1-31. között.
A vizsgált szereplők: a politikai pozíciót betöltő közjogi méltóságok, miniszterek, parlamenti államtitkárok, pártelnökök, frakcióvezetők, a főpolgármester, valamint Botka László, mint az MSZP miniszterelnök-jelöltje.

2014.07.31. | Elemzés | Médianéző

Pozitív volt a Vízilabda EB médiaképe


A magyar sajtóban megjelent cikkek harmada kifejezetten pozitív hangvétellel szólt a Vízilabda EB-n szereplő magyar csapatokról – derül ki a Médianéző elemzéséből, amelyben július 14. és 28. között vizsgálták a hazai és nemzetközi médiumok megjelenéseit.

A médiafigyelő és –elemző cég adatai szerint a magyar férfi válogatott lényegesen többször jelent meg a tudósításokban, mint a női csapat. A férfi pólósokról a 15 nap folyamán 556, míg a női csapatról 343 alkalommal tudósított a hazai sajtó, továbbá 99 esetben mindkét csapat szerepelt a hírekben. Emellett 207 olyan megjelenés is volt, amelyek általánosságban szóltak a bajnokságról. A híraktivitás 28-án volt a legmagasabb, ekkor összesen 99 híranyagban jelent meg a hazai rendezésű bajnokság. Az 1205 darab média-megjelenés többsége – 65 százaléka – semleges, 30 százaléka pozitív és 5 százaléka negatív polaritású volt a magyar csapatok szemszögéből. Így összességében a válogatottak médiaképe a bajnokság alatt pozitív volt. A férfi válogatott összképe előnyösebben alakult, mint a nőié.
.
A legnagyobb médiavisszhangot a férfiak szerbek elleni döntő mérkőzése váltotta ki, amelyről 131 alkalommal szóltak a hazai médiumok. A második legmagasabb megjelenésszámot a többi csapat eredményeiről szóló cikkek érték el, a harmadik helyre pedig a férfi csapat olaszok elleni elődöntő mérkőzése került. A legtöbb negatív hangvételű tudósítás a hollandok elleni mérkőzés kapcsán a női csapat vereségét úgy jellemezte, hogy védekezésben gyengén, támadásban elégségesen szerepeltek. A legtöbb pozitív tudósítás a férfiak szerbek elleni csoportmérkőzéséről jelent meg. Az előnyös tartalmak többsége a szerb szövetségi kapitányt idézte, aki szerint a szerb póló mellett a magyar volt rá a legnagyobb hatással. A mérkőzéseken túl számos alkalommal foglalkozott a hazai média a Március 15. téren felállított szurkolói arénával, valamint a bajnokság gazdasági hatásaival, miszerint 200 milliós jegybevételt és teltházat hozott a legtöbb budapesti és főváros környéki szállodában. Szintén napirendi téma volt a nézettség: a finálét 966 ezren nézték végig, és 2,367 millióan pillantottak bele az adásba, ezzel ez a meccs lett a legnézettebb az egész kontinensviadalon. Az EB magas összenézettségéhez pedig jelentős mértékben hozzájárult, hogy az MTVA az összes mérkőzést élőben közvetítette.
.
A nemzetközi médiában a témában megjelent írások száma (81 megjelenés) alapján július 14. és 28. között közepes érdeklődés övezte a Vízilabda EB-ről szóló híreket. A Médianéző által szemlézett 14 ország fele, név szerint Nagy-Britannia, Németország, Franciaország, Olaszország, Szlovákia, Románia és Oroszország sajtója számolt be legalább egy megjelenés erejéig a témáról.
.
A legnagyobb figyelmet az olasz sajtó szentelte az eseménynek, amely 34 írást közölt. A második helyre Németország került 32 megjelenéssel, míg a harmadik helyen álló Románia sajtójában már lényegesen kevesebb, szám szerint 5 megjelenést talált a Médianéző.
.
A cikkek szinte kivétel nélkül az egyes mérkőzésekről számoltak be, vagy az adott ország válogatottjának szereplését elemezték, illetve azzal kapcsolatban fogalmaztak meg várakozásokat. Egy publicisztika ugyanakkor a vízilabda sportág jelenlegi helyzetét elemezte a világban és Magyarországon, kiemelve a médiafigyelem fenntartásának nehézségeit. Utóbbi írásban idézték Gyárfás Tamást, a FINA magyar alelnökét, Gianni Lonzit, a FINA vízilabda részlegének vezetőjét, Molnár Tamás háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázót, valamint Beck Györgyöt, a Vodafone Magyarország elnök-vezérigazgatóját is.
.
A magyar sajtó napirendi témáinak megjelenésszáma és polaritása
.

Módszertani összefoglaló
.
A 2014. július 14. és július 28. közötti időszakban vizsgáltuk a magyar nyelvű TOP10 online hírportált, RTV csatornákat, az országos és regionális terjesztésű újságokat, valamint nemzetközi vonatkozásban 14 ország összesen 67 médiumát. A mintába azon cikkek kerültek, melyek említették a Vízilabda Európa-bajnokságot, illetve szóltak a vízilabda csapatokról. A megjelenések polaritása pozitív értéket vett fel, ha a tartalom kedvező képet festett az adott témáról, negatívat, ha hátrányosan érintette azt, semlegest, ha nem jelenített meg véleményt.