2017.02.8. | Elemzés | Médianéző

Havi médiaaktivitás-elemzés 2017 január


Beszédek és sajtótájékoztatók dominálták a politikusok médiaszerepléseit januárban

2017 januárjában még javában a politikai szezonkezdet előtti képüket mutatták a hazai politikusok, így leginkább beszédekkel és sajtótájékoztatókkal tudtak kiugró megjelenésszámot biztosítani maguknak a magyarországi médiumokban – derül ki a Médianéző Magyar Idők számára készült elemzéséből. A messze legtöbbet szereplő politikus, Orbán Viktor, a Modern Városok Program szegedi állomásával és a Lámfalussy-konferencián elmondott beszédével, a második helyezett, Szijjártó Péter, a veronai buszbalesethez kapcsolódó sajtótájékoztatóval, Lázár János pedig két Kormányinfóval jelent meg a legtöbbet a sajtóban. Médiaaktivitás tekintetében a negyedik és ötödik helyen – minimális eltéréssel – két ellenzéki politikus Vona Gábor és Botka László áll.

A Médianéző 2017. január 1. és 31. között vizsgálta 42 vezető hazai politikus médiaaktivitását. Az elemzésből kiderül, hogy a legtöbb megjelenésszámot generáló magyar politikusok első tíz helyén az év első hónapjában két közjogi méltóság (a miniszterelnök [4903 említés] mellett, Áder János [945]), négy kormánytag (Szijjártó Péter [2034], Lázár János [1515], Balog Zoltán [832] és Varga Mihály [811]), a főpolgármester (Tarlós István [1314]) és három ellenzéki politikus (Vona Gábor [1454], Botka László [1360] és Gyurcsány Ferenc [831]) szerepel.

A vezető kormánypárti politikusok közül Orbán Viktor mögé Szijjártó Péter és Lázár János került a képzeletbeli dobogóra. Érdekesség, hogy a miniszterelnök összesen szerepelt annyit, mint öt legtöbb említéssel bíró minisztere együttvéve.

Az ellenzéki politikusok esetében Vona Gábor minimális különbséggel, de megelőzte Botka Lászlót. A harmadik, Gyurcsány Ferenc messze elmarad tőlük, mégis maga mögé tudta utasítani az MSZP elnökét, Molnár Gyulát.

A lista első öt helyezettjének részletes elemzéséből kiderül, hogy januárban Orbán Viktor szegedi sajtótájékoztatója eredményezte az összes vizsgált politikus közül messze a legtöbb, egy eseményhez kapcsolódó megjelenést, amely megelőzte a Lámfalussy-konferencián és a határvadászok eskütételén elmondott beszédeit is. Szijjártó Péter második helyezése a veronai buszbalesethez kapcsolódó aktívabb kommunikációhoz köthető, míg Lázár János két Kormányinfóval biztosította dobogós helyezését. Bár összességében a Jobbik pártelnöke többet szerepelt az ötödik Botka Lászlónál, de az egy eseményhez kapcsolódó megjelenésszámot tekintve nem tudta megelőzni a szegedi polgármestert. Ugyanakkor beszédes, hogy Botka László legnagyobb média-visszhangot kiváltó szereplését a miniszterelnöknek köszönheti: a Modern Városok Program Orbán Viktorral közös sajtótájékoztatójához kapcsolódóan több megjelenés született az MSZP-s politikusról, mint azon bejelentésről, hogy ő lesz a szocialisták miniszterelnök-jelöltje.

A politikusokat egyértelműen az országos elérésű és terjesztésű médiumok szerepeltették a legtöbbet. Érdekesség, hogy Orbán Viktorral a legtöbbet ellenzéki források foglalkoztak, a lista első három helyén a HírTV, a nepszava.hu, és az mno.hu áll. Feltűnő, bár nem meglepő, hogy Vona Gábor esetében a Jobbikhoz közelálló alfahir.hu, Botka Lászlónál a balliberális Klubrádió is felkerült a legtöbb említést regisztráló médiumok közé, míg Varga Mihály megjelenéseit tekintve ugyanez egy gazdasági szakportálról, a portfolio.hu-ról mondható el. Más politikusok esetében ezen sajtóorgánumok nem kerültek be a legmagasabb említésszámú források közé.

***

A Médianéző a jövőben minden hónapban publikálja a hazai politikusok médiaaktivitásáról szóló elemzését. Megkeresések esetén Boros Bánk Levente, a Médianéző igazgatója áll a sajtó rendelkezésére. Sajtókapcsolat: +36-20-276-7909 vagy sajto@medianezo.hu


A Médianézőről
A Médianéző Kft. Magyarország legnagyobb médiafigyelő cége, a Nézőpont Csoport tagja. 2011 óta a Kormányzati Médiamonitor készítője, amely alapján immár több, mint 100 közintézmény és kormányzati szereplő médiaszemléit, -elemzéseit és kutatásait biztosítja. A cég emellett számos piaci ügyfél bizalmát is élvezve nyújt rendszeres médiafigyelési szolgáltatásokat.
Módszertan
Az elemzés vezető politikusok megjelenésszámát vizsgálta a Médianéző Kft. által szemlézett hazai regionális és országos terjesztésű, napi, heti, kétheti, havi és időszaki nyomtatott lapokban; rádió és televízió csatornák legfontosabb hír- és közéleti műsoraiban; valamint a 30 vezető online hírportálon 2017. január 1-31. között.
A vizsgált szereplők: a politikai pozíciót betöltő közjogi méltóságok, miniszterek, parlamenti államtitkárok, pártelnökök, frakcióvezetők, a főpolgármester, valamint Botka László, mint az MSZP miniszterelnök-jelöltje.

2014.07.31. | Elemzés | Médianéző

Pozitív volt a Vízilabda EB médiaképe


A magyar sajtóban megjelent cikkek harmada kifejezetten pozitív hangvétellel szólt a Vízilabda EB-n szereplő magyar csapatokról – derül ki a Médianéző elemzéséből, amelyben július 14. és 28. között vizsgálták a hazai és nemzetközi médiumok megjelenéseit.

A médiafigyelő és –elemző cég adatai szerint a magyar férfi válogatott lényegesen többször jelent meg a tudósításokban, mint a női csapat. A férfi pólósokról a 15 nap folyamán 556, míg a női csapatról 343 alkalommal tudósított a hazai sajtó, továbbá 99 esetben mindkét csapat szerepelt a hírekben. Emellett 207 olyan megjelenés is volt, amelyek általánosságban szóltak a bajnokságról. A híraktivitás 28-án volt a legmagasabb, ekkor összesen 99 híranyagban jelent meg a hazai rendezésű bajnokság. Az 1205 darab média-megjelenés többsége – 65 százaléka – semleges, 30 százaléka pozitív és 5 százaléka negatív polaritású volt a magyar csapatok szemszögéből. Így összességében a válogatottak médiaképe a bajnokság alatt pozitív volt. A férfi válogatott összképe előnyösebben alakult, mint a nőié.
.
A legnagyobb médiavisszhangot a férfiak szerbek elleni döntő mérkőzése váltotta ki, amelyről 131 alkalommal szóltak a hazai médiumok. A második legmagasabb megjelenésszámot a többi csapat eredményeiről szóló cikkek érték el, a harmadik helyre pedig a férfi csapat olaszok elleni elődöntő mérkőzése került. A legtöbb negatív hangvételű tudósítás a hollandok elleni mérkőzés kapcsán a női csapat vereségét úgy jellemezte, hogy védekezésben gyengén, támadásban elégségesen szerepeltek. A legtöbb pozitív tudósítás a férfiak szerbek elleni csoportmérkőzéséről jelent meg. Az előnyös tartalmak többsége a szerb szövetségi kapitányt idézte, aki szerint a szerb póló mellett a magyar volt rá a legnagyobb hatással. A mérkőzéseken túl számos alkalommal foglalkozott a hazai média a Március 15. téren felállított szurkolói arénával, valamint a bajnokság gazdasági hatásaival, miszerint 200 milliós jegybevételt és teltházat hozott a legtöbb budapesti és főváros környéki szállodában. Szintén napirendi téma volt a nézettség: a finálét 966 ezren nézték végig, és 2,367 millióan pillantottak bele az adásba, ezzel ez a meccs lett a legnézettebb az egész kontinensviadalon. Az EB magas összenézettségéhez pedig jelentős mértékben hozzájárult, hogy az MTVA az összes mérkőzést élőben közvetítette.
.
A nemzetközi médiában a témában megjelent írások száma (81 megjelenés) alapján július 14. és 28. között közepes érdeklődés övezte a Vízilabda EB-ről szóló híreket. A Médianéző által szemlézett 14 ország fele, név szerint Nagy-Britannia, Németország, Franciaország, Olaszország, Szlovákia, Románia és Oroszország sajtója számolt be legalább egy megjelenés erejéig a témáról.
.
A legnagyobb figyelmet az olasz sajtó szentelte az eseménynek, amely 34 írást közölt. A második helyre Németország került 32 megjelenéssel, míg a harmadik helyen álló Románia sajtójában már lényegesen kevesebb, szám szerint 5 megjelenést talált a Médianéző.
.
A cikkek szinte kivétel nélkül az egyes mérkőzésekről számoltak be, vagy az adott ország válogatottjának szereplését elemezték, illetve azzal kapcsolatban fogalmaztak meg várakozásokat. Egy publicisztika ugyanakkor a vízilabda sportág jelenlegi helyzetét elemezte a világban és Magyarországon, kiemelve a médiafigyelem fenntartásának nehézségeit. Utóbbi írásban idézték Gyárfás Tamást, a FINA magyar alelnökét, Gianni Lonzit, a FINA vízilabda részlegének vezetőjét, Molnár Tamás háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázót, valamint Beck Györgyöt, a Vodafone Magyarország elnök-vezérigazgatóját is.
.
A magyar sajtó napirendi témáinak megjelenésszáma és polaritása
.

Módszertani összefoglaló
.
A 2014. július 14. és július 28. közötti időszakban vizsgáltuk a magyar nyelvű TOP10 online hírportált, RTV csatornákat, az országos és regionális terjesztésű újságokat, valamint nemzetközi vonatkozásban 14 ország összesen 67 médiumát. A mintába azon cikkek kerültek, melyek említették a Vízilabda Európa-bajnokságot, illetve szóltak a vízilabda csapatokról. A megjelenések polaritása pozitív értéket vett fel, ha a tartalom kedvező képet festett az adott témáról, negatívat, ha hátrányosan érintette azt, semlegest, ha nem jelenített meg véleményt.


2014.07.21. | Elemzés | Médianéző

Facebook-elemzés az Édes életről és az Éjjel-nappal Budapestről


Az Édes életet jobban szerette a Facebook közönsége, ám az Éjjel-nappal Budapestről több pozitív poszt szólt – derül ki a Médianéző elemzéséből, amely a tv2-n és az RTL Klubon futó sorozatokról kialakított véleményt vizsgálta a Facebookon.
.

Az RTL Klubon futó Éjjel-nappal Budapestről összesen 187 alkalommal posztoltak a nyilvános Facebook-oldalakon január 1 és június 30 között, ezek elsősorban a szereplők műsorbeli tevékenységéről, valamint az egyik szereplő távozásáról szóltak – állapítja meg a médiafigyelő és –elemző cég. A legtöbbet a Hogyvolt, az Egyoldalu és Vastag Csaba hivatalos oldala posztolt. A megjelenések hangnemét (polaritását) tekintve 27 pozitív, 10 negatív és 150 semleges posztot találtak a Médianéző elemzői. Az előnyös bejegyzések a csatorna másik műsorának, a Való Világ szereplőinek publikus oldalaihoz kapcsolhatók, akik a műsor cselekményének javulását emelték ki. A negatív tartalmú posztok közül kiemelkedett Puzsér Róbert kritikus írása, aki egy hosszabb tartalmat közölt arról, hogy a kritikához nemcsak kritikusra van szükség, hanem produkcióra is. Kitért arra is, hogy „a Való Világ, az Éjjel-nappal Budapest, vagy Hajdú Péter talkshow-ja pedig még csak nem is tévéműsorok, hanem merényletek a magyar társadalom ellen.”

A tv2-n látható Édes élet számos adatban meghaladta RTL Klubon futó társát: kétszer annyi poszt volt köthető a műsorhoz, összesen 375 darab. Az írások döntő többsége a tv2, az Aktív és LL Junior Facebook-oldalaihoz kapcsolhatóak. A tartalmat tekintve döntően műsorajánlók, valamint a szereplők műsorbeli tevékenysége került fókuszba, míg emellett ugyancsak hangsúlyos szerepet kapott a szereplők műsoron kívüli tevékenysége is. Összességében tehát elmondható, hogy a csatorna promotáló tevékenysége járult hozzá leginkább ahhoz, hogy a Facebookon folyamatos téma legyen a műsor. Polaritást tekintve a posztok kimagasló többsége semleges összképet közvetített (373), ugyanakkor két pozitív írás is megjelent, amelyek nézettségi adatokról szóltak.
.
Az Éjjel-nappal Budapestet 45 kommentben említették név szerint, amelyből 1 pozitív, 23 negatív, 21 semleges polaritással bírt. A negatív kommentek mindkét műsornál, döntő többségében azok gyerekekre kifejtett hatásáról írtak, másik részében több egyéb műsor mellett agymosásként, népbutításként aposztrofálták. Az egyik tévénéző így fogalmazott: „Miért van az, hogy minden megnézhető filmet 10 után adnak? Addig csak olyan selejtes műsor megy, mint az Éjjel-nappal Budapest, az Édes élet stb. Vagy nem is a szórakoztatás a lényeg, hanem a butítás?”

Árnyaltabb volt a kép az Édes élettel foglalkozó kommenteknél: a 179 kommentből 26-nak pozitív, 70-nek negatív és 83-nak semleges volt a hangneme. Az előnyös kommentek többsége LL Junior promóciós tevékenységéhez kötődött, az általa posztolt műsorajánlók kommentjei között találtuk a legtöbb pozitív polaritásút, összesen 16-ot. Például: „Drukkolni fogok. Várom az esti Édes élet-et is!” A negatív kommentek száma azonban itt is meghaladta a pozitívokét.
.
Az Éjjel-nappal Budapest esetében a legtöbb lájk- és megosztásszámot a műsorral kapcsolatban megfogalmazott kritikák érték el, míg a kommentek leginkább a Lali nevű szereplő műsoron kívüli tevékenységével foglalkoztak – írja elemzésében a Médianéző.
.

A sorozatokkal kapcsolatos Facebook posztok és kommentek száma, valamint polaritása

A sorozatokkal kapcsolatos Facebook posztok és kommentek száma, valamint polaritása


Módszertani összefoglaló
A 2014. január 1. és június 30. közötti időszakban vizsgáltuk a Facebookon található publikus oldalakat. A mintába azon cikkek kerültek, melyek név szerint említették valamely sorozatot. Az elemzés tárgyát képezték a Facebookon található nyilvános oldalak posztjai és kommentjei. A posztok és kommentek polaritása pozitív értéket vett fel, ha a tartalom kedvező képet festett az adott sorozatról, negatívat, ha hátrányosan érintette azt, semlegest, ha nem jelenített meg véleményt.
.