2013.06.12. | Elemzés | Médianéző

Már most zajos a fesztiválhírektől a média


A legnagyobb publicitást egyértelműen a Sziget Fesztivál kapta, ugyanakkor a legkedvezőbb médiakép a Balaton Sounddal kapcsolatban alakult ki. A fesztiválszezon fellépői közül összességében Ákos, míg a külföldi sztárvendégek közül a Blur foglalkoztatta leginkább a sajtót – derült ki a Médianéző elemzéséből, mely január 1. és június 8. között 2100 kapcso-lódó híranyagot vett górcső alá.

Csaknem mindegyik nagy nyári fesztivál programja teljes részletességgel kialakult már, így aktuálissá vált annak vizsgálata, hogy mely programkínálat mekkora médiaérdeklődést váltott ki. A fesztiválok tavalyi látogatottságához illeszkedve öt rendezvény esetén állapítható meg hangsúlyos médiajelenlét. A megjelenések 43 százaléka az idén 21. alkalommal megrendezendő Sziget Fesztivállal foglalkozott, ezt követi a 15 százalékos részesedéssel jelentkező Balaton Sound, majd a tavaly egyaránt 85-95 ezer látogatót vonzó EFOTT, VOLT Fesztivál és Hegyalja Fesztivál. A kisebb tömeget megmozgató események közül a FEZEN és a Campus Fesztivál kapott jelentős publici-tást, ezzel szemben a Művészetek Völgye és az első alkalommal megrendezendő Nagyon Balaton esetében mért alacsonyabb híraktivitás a programok késői hivatalossá válásával magyarázható. A kimondottan pozitív tartalmak aránya a Balaton Sound, a Nagyon Balaton és a Hegyalja Fesztivál esetében a legmagasabb, de összességében mindegyik esemény kedvező médiaképpel szerepelt. A fesztiválokat negatívan érintő hírek csak a szervezés kisebb problémái, a jegy- és bérletárak emelkedése, a dohányárusítással kapcsolatos bizonytalanságok és egy-egy fellépést lemondó előadó apropóján kerültek napirendre.

A fesztiválokat érintő hírek közül a legnagyobb sajtóvisszhangot a Balaton Sound, Európa legjobb közepes méretű fesztiváljává választása kapta, de hasonló médiaérdeklődésre tartott számot a Fővárosi Önkormányzat Sziget Kft.-vel kötött szerződése is. A Sziget Fesztivál emellett elsősorban a cirkuszi helyszínnel való bővülés, a nulladik napi Quimby-koncert, az egyelőre belvárosban felállított Sziget Eye és Gerendai Károly főszervező márciusi sajtótájékoztatója révén került a médiumok fókuszába, míg a Balaton Sound május közepén, előbb az új névadó szponzornak, majd a bérletek elővételes értékesítésének köszönhetően jelent meg a napirenden. Az érkező előadókról szóló hírek mellett az EFOTT a zánkai helyszín kiválasztása és az Új Nemzedék Plusz elnevezésű ifjúságpolitikai projekt bemutatása, a VOLT Fesztivál a soproni helyszín ötéves türelmi idejének bejelentése, a Hegyalja Fesztivál pedig egyes határon túli települések lakóinak ingyenes belépőt biztosító kampánya során generált magas megjelenésszámot.

A legfokozottabb médiaérdeklődés Ákos koncertjeivel kapcsolatban volt mérhető, aki a vizsgált fesztiválok közül öt helyszínen is fellép, a legtöbb megjelenést továbbá sorrendben a Quimby, a Tankcsapda, a Punnany Massif és a Brains kapta. Az egy-egy koncertre érkező külföldi előadók listájából leggyakrabban a Szigeten vendégeskedő Blur, a záróbulin fellépő David Guetta, majd a Franz Ferdinand, Mika és a Nick Cave & The Bad Seeds neve forgott a sajtóban. Utóbbiakhoz hasonló publicitást kapott a VOLT-on koncertet adó Billy Talent, Thirty Seconds To Mars és Hurts érkezése, ugyanakkor valamelyest mérsékeltebb érdeklődés övezte a Sound húzóneveit, mint a Justice, a Prodigy, Calvin Harris és Avicii. A megjelenések az EFOTT kapcsán a Faithless és a Kosheen, a Hegyalja apropóján a Slayer és a Scooter, míg a FEZEN-ről a Deep Purple fellépését hangsúlyozták ki. Viszonylag súlytalan maradt a média napirendjén a Nagyon Balatonhoz kapcsolódó LGT Fesztivál és Strand – Nagyon Zene Fesztivál, melynek keretében Yonderboi adja idei egyetlen hazai koncertjét, illetve a Fall Out Boy látogat első ízben Magyarországra.

fesztival_graf

Fesztiválok megjelenésszáma és polaritása (hangneme)

Módszertani összefoglaló

A 2013. január 1. és június 8. közötti időszakban vizsgáltuk a belföldi magyar nyelvű online hírportálokat, rádió- és televízióadásokat, valamint az országos és regionális terjesztésű napi- és hetilapokat. A mintába azon megjelenések kerültek, melyben a következő fesztiválokat nevesítették: Sziget Fesztivál, Balaton Sound, EFOTT, VOLT, Hegyalja Fesztivál, FEZEN, Campus Fesztivál, Művészetek Völgye, Fishing on Orfű, SZIN, Nagyon Balaton, Rockmaraton. A megjelenések polaritása pozitív értéket vett fel, ha a megjelenés kedvező képet festett a fesztiválról, negatívat, ha hátrányosan érintette azt, semlegest, ha nem jelenített meg véleményt.

Fesztiválok Kvantitatív_ETM


  • Megosztás:

You must be logged in to post a comment.