2014.07.31. | Elemzés | Médianéző

Pozitív volt a Vízilabda EB médiaképe


A magyar sajtóban megjelent cikkek harmada kifejezetten pozitív hangvétellel szólt a Vízilabda EB-n szereplő magyar csapatokról – derül ki a Médianéző elemzéséből, amelyben július 14. és 28. között vizsgálták a hazai és nemzetközi médiumok megjelenéseit.

A médiafigyelő és –elemző cég adatai szerint a magyar férfi válogatott lényegesen többször jelent meg a tudósításokban, mint a női csapat. A férfi pólósokról a 15 nap folyamán 556, míg a női csapatról 343 alkalommal tudósított a hazai sajtó, továbbá 99 esetben mindkét csapat szerepelt a hírekben. Emellett 207 olyan megjelenés is volt, amelyek általánosságban szóltak a bajnokságról. A híraktivitás 28-án volt a legmagasabb, ekkor összesen 99 híranyagban jelent meg a hazai rendezésű bajnokság. Az 1205 darab média-megjelenés többsége – 65 százaléka – semleges, 30 százaléka pozitív és 5 százaléka negatív polaritású volt a magyar csapatok szemszögéből. Így összességében a válogatottak médiaképe a bajnokság alatt pozitív volt. A férfi válogatott összképe előnyösebben alakult, mint a nőié.
.
A legnagyobb médiavisszhangot a férfiak szerbek elleni döntő mérkőzése váltotta ki, amelyről 131 alkalommal szóltak a hazai médiumok. A második legmagasabb megjelenésszámot a többi csapat eredményeiről szóló cikkek érték el, a harmadik helyre pedig a férfi csapat olaszok elleni elődöntő mérkőzése került. A legtöbb negatív hangvételű tudósítás a hollandok elleni mérkőzés kapcsán a női csapat vereségét úgy jellemezte, hogy védekezésben gyengén, támadásban elégségesen szerepeltek. A legtöbb pozitív tudósítás a férfiak szerbek elleni csoportmérkőzéséről jelent meg. Az előnyös tartalmak többsége a szerb szövetségi kapitányt idézte, aki szerint a szerb póló mellett a magyar volt rá a legnagyobb hatással. A mérkőzéseken túl számos alkalommal foglalkozott a hazai média a Március 15. téren felállított szurkolói arénával, valamint a bajnokság gazdasági hatásaival, miszerint 200 milliós jegybevételt és teltházat hozott a legtöbb budapesti és főváros környéki szállodában. Szintén napirendi téma volt a nézettség: a finálét 966 ezren nézték végig, és 2,367 millióan pillantottak bele az adásba, ezzel ez a meccs lett a legnézettebb az egész kontinensviadalon. Az EB magas összenézettségéhez pedig jelentős mértékben hozzájárult, hogy az MTVA az összes mérkőzést élőben közvetítette.
.
A nemzetközi médiában a témában megjelent írások száma (81 megjelenés) alapján július 14. és 28. között közepes érdeklődés övezte a Vízilabda EB-ről szóló híreket. A Médianéző által szemlézett 14 ország fele, név szerint Nagy-Britannia, Németország, Franciaország, Olaszország, Szlovákia, Románia és Oroszország sajtója számolt be legalább egy megjelenés erejéig a témáról.
.
A legnagyobb figyelmet az olasz sajtó szentelte az eseménynek, amely 34 írást közölt. A második helyre Németország került 32 megjelenéssel, míg a harmadik helyen álló Románia sajtójában már lényegesen kevesebb, szám szerint 5 megjelenést talált a Médianéző.
.
A cikkek szinte kivétel nélkül az egyes mérkőzésekről számoltak be, vagy az adott ország válogatottjának szereplését elemezték, illetve azzal kapcsolatban fogalmaztak meg várakozásokat. Egy publicisztika ugyanakkor a vízilabda sportág jelenlegi helyzetét elemezte a világban és Magyarországon, kiemelve a médiafigyelem fenntartásának nehézségeit. Utóbbi írásban idézték Gyárfás Tamást, a FINA magyar alelnökét, Gianni Lonzit, a FINA vízilabda részlegének vezetőjét, Molnár Tamás háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázót, valamint Beck Györgyöt, a Vodafone Magyarország elnök-vezérigazgatóját is.
.
A magyar sajtó napirendi témáinak megjelenésszáma és polaritása
.

Módszertani összefoglaló
.
A 2014. július 14. és július 28. közötti időszakban vizsgáltuk a magyar nyelvű TOP10 online hírportált, RTV csatornákat, az országos és regionális terjesztésű újságokat, valamint nemzetközi vonatkozásban 14 ország összesen 67 médiumát. A mintába azon cikkek kerültek, melyek említették a Vízilabda Európa-bajnokságot, illetve szóltak a vízilabda csapatokról. A megjelenések polaritása pozitív értéket vett fel, ha a tartalom kedvező képet festett az adott témáról, negatívat, ha hátrányosan érintette azt, semlegest, ha nem jelenített meg véleményt.


2014.07.21. | Elemzés | Médianéző

Facebook-elemzés az Édes életről és az Éjjel-nappal Budapestről


Az Édes életet jobban szerette a Facebook közönsége, ám az Éjjel-nappal Budapestről több pozitív poszt szólt – derül ki a Médianéző elemzéséből, amely a tv2-n és az RTL Klubon futó sorozatokról kialakított véleményt vizsgálta a Facebookon.
.

Az RTL Klubon futó Éjjel-nappal Budapestről összesen 187 alkalommal posztoltak a nyilvános Facebook-oldalakon január 1 és június 30 között, ezek elsősorban a szereplők műsorbeli tevékenységéről, valamint az egyik szereplő távozásáról szóltak – állapítja meg a médiafigyelő és –elemző cég. A legtöbbet a Hogyvolt, az Egyoldalu és Vastag Csaba hivatalos oldala posztolt. A megjelenések hangnemét (polaritását) tekintve 27 pozitív, 10 negatív és 150 semleges posztot találtak a Médianéző elemzői. Az előnyös bejegyzések a csatorna másik műsorának, a Való Világ szereplőinek publikus oldalaihoz kapcsolhatók, akik a műsor cselekményének javulását emelték ki. A negatív tartalmú posztok közül kiemelkedett Puzsér Róbert kritikus írása, aki egy hosszabb tartalmat közölt arról, hogy a kritikához nemcsak kritikusra van szükség, hanem produkcióra is. Kitért arra is, hogy „a Való Világ, az Éjjel-nappal Budapest, vagy Hajdú Péter talkshow-ja pedig még csak nem is tévéműsorok, hanem merényletek a magyar társadalom ellen.”

A tv2-n látható Édes élet számos adatban meghaladta RTL Klubon futó társát: kétszer annyi poszt volt köthető a műsorhoz, összesen 375 darab. Az írások döntő többsége a tv2, az Aktív és LL Junior Facebook-oldalaihoz kapcsolhatóak. A tartalmat tekintve döntően műsorajánlók, valamint a szereplők műsorbeli tevékenysége került fókuszba, míg emellett ugyancsak hangsúlyos szerepet kapott a szereplők műsoron kívüli tevékenysége is. Összességében tehát elmondható, hogy a csatorna promotáló tevékenysége járult hozzá leginkább ahhoz, hogy a Facebookon folyamatos téma legyen a műsor. Polaritást tekintve a posztok kimagasló többsége semleges összképet közvetített (373), ugyanakkor két pozitív írás is megjelent, amelyek nézettségi adatokról szóltak.
.
Az Éjjel-nappal Budapestet 45 kommentben említették név szerint, amelyből 1 pozitív, 23 negatív, 21 semleges polaritással bírt. A negatív kommentek mindkét műsornál, döntő többségében azok gyerekekre kifejtett hatásáról írtak, másik részében több egyéb műsor mellett agymosásként, népbutításként aposztrofálták. Az egyik tévénéző így fogalmazott: „Miért van az, hogy minden megnézhető filmet 10 után adnak? Addig csak olyan selejtes műsor megy, mint az Éjjel-nappal Budapest, az Édes élet stb. Vagy nem is a szórakoztatás a lényeg, hanem a butítás?”

Árnyaltabb volt a kép az Édes élettel foglalkozó kommenteknél: a 179 kommentből 26-nak pozitív, 70-nek negatív és 83-nak semleges volt a hangneme. Az előnyös kommentek többsége LL Junior promóciós tevékenységéhez kötődött, az általa posztolt műsorajánlók kommentjei között találtuk a legtöbb pozitív polaritásút, összesen 16-ot. Például: „Drukkolni fogok. Várom az esti Édes élet-et is!” A negatív kommentek száma azonban itt is meghaladta a pozitívokét.
.
Az Éjjel-nappal Budapest esetében a legtöbb lájk- és megosztásszámot a műsorral kapcsolatban megfogalmazott kritikák érték el, míg a kommentek leginkább a Lali nevű szereplő műsoron kívüli tevékenységével foglalkoztak – írja elemzésében a Médianéző.
.

A sorozatokkal kapcsolatos Facebook posztok és kommentek száma, valamint polaritása

A sorozatokkal kapcsolatos Facebook posztok és kommentek száma, valamint polaritása


Módszertani összefoglaló
A 2014. január 1. és június 30. közötti időszakban vizsgáltuk a Facebookon található publikus oldalakat. A mintába azon cikkek kerültek, melyek név szerint említették valamely sorozatot. Az elemzés tárgyát képezték a Facebookon található nyilvános oldalak posztjai és kommentjei. A posztok és kommentek polaritása pozitív értéket vett fel, ha a tartalom kedvező képet festett az adott sorozatról, negatívat, ha hátrányosan érintette azt, semlegest, ha nem jelenített meg véleményt.
.


2014.04.30. | Elemzés | Médianéző

A Trónok harca a sorozatok médiasztárja


Az HBO által sugárzott Trónok harca című amerikai sorozat új évadáról látott napvilágot messze a legtöbb média-megjelenés január óta – állapította meg a Médianéző elemzése. A médiafigyelő és –elemző cég január 1-től április 25-ig vizsgálta a televíziós csatornákon futó, új sorozatok médiavisszhangját. A vizsgált hét legtöbb megjelenéssel bíró sorozat közül a legkevésbé az AXN csatornán futó, befejező évadával jelentkező Kaliforgia keltette fel a média és az internetezők figyelmét.

Az elemzésben a Médianéző megvizsgálta a magyar nyelvű online hírportálokat, rádió és televízió csatornákat, az országos és regionális terjesztésű újságokat, valamint a nyilvános Facebook-oldalakat. Az elemzés szerint a Trónok Harcának legújabb évada hazánkban az amerikai premiert követően egy nappal, április 7-én debütált, melynek tisztelegve a comment.blog.hu Trónok Harca napot tartott. Emellett a hírek egy része arról is beszámolt, hogy Barack Obama amerikai elnök idejekorán bekérte magának az évad első pár részét. A facebookozók is lelkesedéssel várták a sorozatot, az HBO idővonalán spoilerekkel teli kritikákat posztoltak, mint például „így kell elkezdeni egy évadot. Pontosan így” (player.hu). A sorozat 449 média-megjelenéséből 212 volt pozitív hangnemű (polaritású), tehát a hírtartalmak közel fele kedvező véleménnyel volt az új szériáról. A Facebook esetében a semleges, véleményt nem tartalmazó posztok voltak túlnyomó többségben, a 317 poszt közül 47 rendelkezett pozitív, 5 negatív és 265 semleges polaritással. Mindezek összességében 27 540 lájkot kaptak, mely szintén kiemelkedő volt a sorozatok mezőnyében. Az évaddal kapcsolatos legjelentősebb kritikának a magyarnarancs.hu „Kegyetlenül túlértékelt tévésorozatok” című írása bizonyult, mely szerint a „Shakespeare ultra lightnak” is nevezhető mesefolyam a világ legkegyetlenebb Gyűrűk ura-paródiájának mutatja magát. A szériát hátrányosan érintő Facebook posztok többsége ugyancsak erről szólt.

A médiát és a Facebookot a második leggyakrabban foglalkoztató sorozatnak a szintén HBO-s A törvény nevében minősült. Az USA-ban január 13-án 1. évadával premierre kerülő széria ugyan jócskán lemaradt a Trónok Harca mögött (csak feleannyi cikk foglalkozott vele), de az összesen 276 darab megjelenésével szintén jelentős publicitást kapott. A két rendőrről szóló sorozat cikkeinek 48 százaléka (132 megjelenés) volt pozitív polaritású, és kiemelendő, hogy egyetlen negatív kritika sem került a média napirendjére arról. A Facebookon is hasonló volt a helyzet, hiszen az itt posztolt 167 bejegyzésből 43 volt pozitív és 124 semleges polaritású. A sorozat lájkjainak száma 7829 volt, a kommentezők pedig 537 alkalommal szóltak hozzá a posztokhoz. A sorozatok versenyének harmadik helyezettje az összesen 136 megjelenést és 52 posztot generáló Hannibál volt, mely az AXN-en fut jelenleg is. Erről a Napivízió blog úgy fogalmazott, egy különleges sorozat, melynek azonban nincs nagy jövője a vérszegény nézettségi számok mellett. Az alacsony posztszám ellenére a lájkok száma kimagasló, 2137 darab volt.

Hasonló megjelenésszámmal rendelkezett az AXN-en már futó, a washingtoni politika rejtelmeibe kalauzoló Kártyavár (88 darab) és az M2-n vetített reklámszakemberekről szóló Mad Men – Reklámőrültek (82 darab).

Az összes sorozatot tekintve a klasszikus médiában a Kártyavár esetén volt a legnagyobb – 63 százalék – a kedvező megjelenések aránya, míg a Reklámőrültek esetén csupán a megjelenések 11 százaléka volt pozitív polaritású. A netezők és a média érdeklődését a HBO geek vígjátékként aposztrofált Szilícium-völgye, és az AXN-en futó Kaliforgia váltotta ki legkevésbé. Mindkét sorozat esetében alacsony, 38-40 darabos megjelenésszám volt mérhető a vizsgált időszakban, a Facebook posztjaik száma pedig 12, illetve 11 darab volt.

A sorozatok média-megjelenéseinek megoszlása polaritás szerint a klasszikus médiában
(forrás: Médianéző)

A sorozatokkal kapcsolatos Facebook posztok polaritása, valamint a lájkok, kommentek és megosztások száma
(forrás: Médianéző)

Módszertani összefoglaló

A 2014. január 1. és április 25. közötti időszakban vizsgáltuk a magyar nyelvű online hírportálokat, RTV csatornákat, valamint az országos és regionális terjesztésű újságokat. A mintába azon cikkek kerültek, melyek név szerint említették valamely sorozatot. Az elemzés tárgyát képezték emellett a magyar Facebook-oldalakon található nyilvános oldalak posztjai. A megjelenések és a posztok polaritása pozitív értéket vett fel, ha a tartalom kedvező képet festett az adott sorozatról, negatívat, ha hátrányosan érintette azt, semlegest, ha nem jelenített meg véleményt.