2014.04.30. | Elemzés | Médianéző

A Trónok harca a sorozatok médiasztárja


Az HBO által sugárzott Trónok harca című amerikai sorozat új évadáról látott napvilágot messze a legtöbb média-megjelenés január óta – állapította meg a Médianéző elemzése. A médiafigyelő és –elemző cég január 1-től április 25-ig vizsgálta a televíziós csatornákon futó, új sorozatok médiavisszhangját. A vizsgált hét legtöbb megjelenéssel bíró sorozat közül a legkevésbé az AXN csatornán futó, befejező évadával jelentkező Kaliforgia keltette fel a média és az internetezők figyelmét.

Az elemzésben a Médianéző megvizsgálta a magyar nyelvű online hírportálokat, rádió és televízió csatornákat, az országos és regionális terjesztésű újságokat, valamint a nyilvános Facebook-oldalakat. Az elemzés szerint a Trónok Harcának legújabb évada hazánkban az amerikai premiert követően egy nappal, április 7-én debütált, melynek tisztelegve a comment.blog.hu Trónok Harca napot tartott. Emellett a hírek egy része arról is beszámolt, hogy Barack Obama amerikai elnök idejekorán bekérte magának az évad első pár részét. A facebookozók is lelkesedéssel várták a sorozatot, az HBO idővonalán spoilerekkel teli kritikákat posztoltak, mint például „így kell elkezdeni egy évadot. Pontosan így” (player.hu). A sorozat 449 média-megjelenéséből 212 volt pozitív hangnemű (polaritású), tehát a hírtartalmak közel fele kedvező véleménnyel volt az új szériáról. A Facebook esetében a semleges, véleményt nem tartalmazó posztok voltak túlnyomó többségben, a 317 poszt közül 47 rendelkezett pozitív, 5 negatív és 265 semleges polaritással. Mindezek összességében 27 540 lájkot kaptak, mely szintén kiemelkedő volt a sorozatok mezőnyében. Az évaddal kapcsolatos legjelentősebb kritikának a magyarnarancs.hu „Kegyetlenül túlértékelt tévésorozatok” című írása bizonyult, mely szerint a „Shakespeare ultra lightnak” is nevezhető mesefolyam a világ legkegyetlenebb Gyűrűk ura-paródiájának mutatja magát. A szériát hátrányosan érintő Facebook posztok többsége ugyancsak erről szólt.

A médiát és a Facebookot a második leggyakrabban foglalkoztató sorozatnak a szintén HBO-s A törvény nevében minősült. Az USA-ban január 13-án 1. évadával premierre kerülő széria ugyan jócskán lemaradt a Trónok Harca mögött (csak feleannyi cikk foglalkozott vele), de az összesen 276 darab megjelenésével szintén jelentős publicitást kapott. A két rendőrről szóló sorozat cikkeinek 48 százaléka (132 megjelenés) volt pozitív polaritású, és kiemelendő, hogy egyetlen negatív kritika sem került a média napirendjére arról. A Facebookon is hasonló volt a helyzet, hiszen az itt posztolt 167 bejegyzésből 43 volt pozitív és 124 semleges polaritású. A sorozat lájkjainak száma 7829 volt, a kommentezők pedig 537 alkalommal szóltak hozzá a posztokhoz. A sorozatok versenyének harmadik helyezettje az összesen 136 megjelenést és 52 posztot generáló Hannibál volt, mely az AXN-en fut jelenleg is. Erről a Napivízió blog úgy fogalmazott, egy különleges sorozat, melynek azonban nincs nagy jövője a vérszegény nézettségi számok mellett. Az alacsony posztszám ellenére a lájkok száma kimagasló, 2137 darab volt.

Hasonló megjelenésszámmal rendelkezett az AXN-en már futó, a washingtoni politika rejtelmeibe kalauzoló Kártyavár (88 darab) és az M2-n vetített reklámszakemberekről szóló Mad Men – Reklámőrültek (82 darab).

Az összes sorozatot tekintve a klasszikus médiában a Kártyavár esetén volt a legnagyobb – 63 százalék – a kedvező megjelenések aránya, míg a Reklámőrültek esetén csupán a megjelenések 11 százaléka volt pozitív polaritású. A netezők és a média érdeklődését a HBO geek vígjátékként aposztrofált Szilícium-völgye, és az AXN-en futó Kaliforgia váltotta ki legkevésbé. Mindkét sorozat esetében alacsony, 38-40 darabos megjelenésszám volt mérhető a vizsgált időszakban, a Facebook posztjaik száma pedig 12, illetve 11 darab volt.

A sorozatok média-megjelenéseinek megoszlása polaritás szerint a klasszikus médiában
(forrás: Médianéző)

A sorozatokkal kapcsolatos Facebook posztok polaritása, valamint a lájkok, kommentek és megosztások száma
(forrás: Médianéző)

Módszertani összefoglaló

A 2014. január 1. és április 25. közötti időszakban vizsgáltuk a magyar nyelvű online hírportálokat, RTV csatornákat, valamint az országos és regionális terjesztésű újságokat. A mintába azon cikkek kerültek, melyek név szerint említették valamely sorozatot. Az elemzés tárgyát képezték emellett a magyar Facebook-oldalakon található nyilvános oldalak posztjai. A megjelenések és a posztok polaritása pozitív értéket vett fel, ha a tartalom kedvező képet festett az adott sorozatról, negatívat, ha hátrányosan érintette azt, semlegest, ha nem jelenített meg véleményt.


2014.02.24. | Elemzés | Médianéző

Idézettség elemzés a magyar médiáról


Melyik magyarországi hírportál közli a legfontosabb híreket? Melyik újság cikkeinek legmagasabb a hírértéke? Mely cikkek voltak a legjobbak egy időszakban? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a Médianéző Kft. legújabb elemzése, ahol a médiatartalmak idézettségét vizsgálták. 2014 januárjában az index.hu bizonyult a leghatásosabb hírportálnak, míg a nyomtatott médiában a Magyar Nemzet vitte el a virtuális aranyérmet.

A tudományos világban gyakran alkalmazott módszer az idézettség, vagy impakt faktor számítása abban az esetben, ha egy-egy publikáció, tudományos folyóirat, vagy kutató értékességét akarják mérhetővé tenni. Az elemzés lényegében azt jelenti, hogy a kutatók megszámolják, hogy egy-egy tudományos cikkre hányan hivatkoztak (citálták), így számszerűsíthető, hogy mely munka volt legnagyobb hatással a tudomány fejlődésére.

A Médianéző Kft. terméke a módszert a magyar médiára alkalmazta és megvizsgálta tíz magyarországi vezető online hírportál és tíz nyomtatott lap idézettségét. Az elemzés feltételezi, hogy minél több alkalommal emelnek át írást vagy hivatkoznak egy cikkre, várhatóan annál fontosabb újszerű információt tartalmazhat és magas lehet a hírértéke. Az adatok alapján megnevezhetőek a napirendet legsikeresebben irányító hírportálok és újságok, valamint kimutathatóak a legnagyobb hírértékkel bíró cikkek is.

Januárban az Index volt a legsikeresebb hírportál

Az online hírportálok vizsgálata az Index toronymagas vezetését mutatta ki, hiszen összesen 1449 alkalommal hivatkoztak információira – a vizsgálatban rádió- és tévécsatornák, újságok, valamint web felületek közlései is szerepeltek. A második helyezett hvg.hu-t mindössze 907 alkalommal idézték, így első helye kiemelkedő a szegmensben. Nagy számban foglalkozott a média a Gyermekrák Alapítvány elnökének ügyével, aki a hírek szerint magán célra használta alapítványának mentőautóját. A téma ugyan decemberben kerül a médiában, de januárban is a legidézettebb médiatartalmak között voltak fejleményei (164 hivatkozás). Nagy hírverést kavart továbbá a KLIK-jelentés nyilvánosságra hozása is, amiben a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ átvilágításáról szóló dokumentumot ismerhették meg az olvasók (136 hivatkozás).

Jelentős volt továbbá a hvg.hu (907) és az Origo (573) idézettsége az időszakban. A hvg.hu esetében nem azonosítható jelentős téma, mely bekerült volna a legidézettebb cikkek közé, legmagasabb számban a „Védett tanú lett a bankrobbantót látó férfi” című írását idézték, összesen 49 alkalommal. Az Origo legértékesebb tartalmának a Gyurcsány Ferenccel készített interjú bizonyult, melyet 81 alkalommal idéztek vagy vettek át teljes egészében.

A vezető újságok idézettsége meghaladta a hírportálok értékeit

Érdekes jelenség, hogy miközben a nyomtatott sajtó haldoklása közhelynek számít a szakmában, addig a legidézettebb tartalmak továbbra is a print médiában azonosíthatóak. Az összes megfigyelt hivatkozás (10 127 db) 44,6 százaléka található mindössze az online hírportálokon, míg a nyomtatott lapokra 5610 alkalommal hivatkoztak. Tovább árnyalja a képet, hogy míg a hírportálok a hét minden napján, minden percben képesek tartalmakat megosztani, addig a nyomtatott sajtó limitált lapszámban jelenik meg, valamint három hetilap is bekerült a vizsgálatba (HVG, Heti Válasz, 168 Óra), így növelve az egy cikkre jutó hivatkozásszámot.

A nyomtatott média körében a Magyar Nemzet volt a legidézettebb 1848 hivatkozással. A nagy múltú napilap cikkei közül három is bekerült a legidézettebb tíz közé: negyedik helyen található Töröcskei István nyilatkozata a Raiffeisen Bank lehetséges felvásárlásáról, ötödik lett az „Újabb csata Brüsszellel” (Január 23.) című cikk, melyben az útépítési tenderrel kapcsolatos bizottsági aggályokról írtak, valamint nyolcadik helyen végzett az a január 17-i tartalom, melyben a Gyermekrák Alapítvány elnökével szemben indított nyomozásról cikkeztek.

A Magyar Nemzettől kevéssel lemaradva következik a Népszabadság 1539 hivatkozással. A lap legsikeresebb cikke az Ellenzéki egyezség – Bajnain múlik, rajta lesz-e a listán című írás volt 100 hivatkozással, valamint bekerült a top10 tartalomba az a január 27-i cikk is, melyben a felcsúti repülőtér építésével foglalkoztak (78 hivatkozás). A két vezető nyomtatott lap fölénye erőteljesen megmutatkozik az adatokban: a Világgazdaság, a Magyar Hírlap és a Napi Gazdaság idézettsége ért el magasabb számot, értékeik azonban jóval elmaradnak a Magyar Nemzettől és Népszabadságtól.

A hónap legtöbbet idézett cikke a Magyar Hírlaphoz köthető

Januárban a legidézettebb cikk a Magyar Hírlapban jelent meg: Az Osztrák bankok kerülhetnek hazai tulajdonba című írás január 4-én került az újságárusokhoz és a hónap végéig összesen 178 alkalommal hivatkoztak tartalmára. A cikk elsőként szolgáltatott olyan információt, mely januárban folyamatosan napirenden maradt és számot tartott mind a piaci szereplők – és így a gazdasági hírportálok – mind a fősodorú média érdeklődésére.

abra1

Vizsgált hírportálok idézettsége januárban

abra2

Vizsgált nyomtatott lapok idézettsége januárban

abra3


2013.11.5. | Elemzés | Médianéző

Az X-Faktor nyerte el leginkább a média kegyeit


Az ősszel indult szórakoztató műsorok közül az X-Faktorral foglalkoztak legtöbbet a vizsgált médiumok, összesen 616 alkalommal. Az RTL Klub műsorának lett a legkedvezőbb a médiaképe is, ami köszönhető a kimagasló nézőszámnak és a pozitív kritikáknak – írja a Médianéző médiaelemzésében, amelyet az augusztus 26. után és október 21. előtt megjelent cikkekből készített. A másik végletet ugyanezen csatorna Vundersőn és Zuperszexi című műsora képviselte, amiről a comment.blog.hu találóan „Visszasírjuk az Uborkát” címmel jelentetett meg kritikát.

A megjelent cikkek többsége semleges polaritású volt, ami azzal magyarázható, hogy a legtöbbet a bulvár média foglalkozott a szórakoztató műsorokkal, és ezekben a tudósításokban rendszerint nem mélyreható kritikákkal, hanem a celebvilág ügyes-bajos dolgaival lehetett találkozni. Hatványozottan igaz ez az Édes Élet című produkcióra, amelyben a TV2 kamerái a magyar sztárok mindennapjaiba engednek betekintést. Az első adás nem hozott kiemelkedő nézőszámot, a későbbiekben azonban már volt, hogy 2 millióan is követték Berki Krisztiánék kalandjait. A TV2 másik műsora, a Sztárban Sztár szintén jó nézőszámot hozott a média szerint. A produkció azonban megosztotta a kritikusokat: míg a comment.blog.hu-n arról írtak, hogy Friderikusz Sándor merev és unszimpatikus a műsorvezető szerepében, addig az nlcafe.hu újságírója szerint ügyesen formálta moderátori szerepét.

A többi műsorhoz hasonlóan a SuperTV2-n sugárzott Kasza! című produkcióról is az első adás után jelent meg a legtöbb kritika. Kasza Tibor late night show-ja viszonylag jó nézőszámokkal nyitott, azonban leginkább negatív visszajelzéseket kapott. A mixonline.hu-n azt lehetett olvasni, hogy a műsor következetes, hiszen a második adás is ugyanolyan rossz volt, mint az első. Ezt a véleményt osztotta Bajor Imre is – amit az Új ÁSZ is közölt –, aki szerint izgalmasabb az elefántok párzását nézni, mint az énekes talkshowját. Az ugyancsak a SuperTV2 csatornán futó Pimasz Úr ott alszik – ami többször is megverte nézettségben az RTL II-t – médiaképe már kedvezőbb lett. Az origo.hu-n azt emelték ki, hogy Papp Gergő műsora szórakoztatóan szolgálja ki a megcélzott réteget. Ugyanez nem mondható el a kritikusok szerint az RTL Klubon futó Vundersőn és Zuperszexi című produkcióról, amiről a velvet.hu-n azt írták, hogy kellemetlenül kínos, előre megírt poénok jellemzik. A műsor megítélésének az is sokat ártott, hogy Balázsék Egervári Sándorról és a már elhunyt feleségéről sütöttek el rosszul sikerült poént, amit a Blikk is közölt.

A VIASAT3 Szerelem a láthatáron című műsorról szóló hírekben leginkább a szingli lányok randijairól esett szó. A kevés kritika egyike volt Pető Péteré, aki a Népszabadság hasábjain azt írta, hogy az egész műsor úgy értelmezhetetlen, ahogy van. A média legkevesebbszer az m1 A következő című vetélkedője kapcsán publikált tartalmakat, a megjelenések többsége azonban pozitív volt, köszönhetően a több regionális lapban is megjelentetett „Rossz válaszok, jó szórakozás” című cikknek is – mutat rá a Médianéző médiaelemzése.

graf_x_faktor

A közelmúltban indult szórakoztató műsorok megjelenéseinek megoszlása polaritás alapján

Módszertani összefoglaló

A 2013. augusztus 26. és október 21. közötti időszakban vizsgáltuk a magyar nyelvű online hírportálokat, RTV csatornákat, valamint az országos és regionális terjesztésű újságokat. A mintába azon cikkek kerültek, melyek megemlítették valamelyik általunk vizsgált szórakoztató műsort. A megjelenések polaritása pozitív értéket vett fel, ha a tartalom kedvező képet festett az adott műsorról, negatívat, ha hátrányosan érintette azt, semlegest, ha nem jelenített meg véleményt.