2013.02.15. | Elemzés | Médianéző

Mekkorát szólt A Dal?


Az MTVA tehetségkutató műsora hétvégén tartja harmadik elődöntőjét, melyről egyre több médium számol be latolgatva az esélyeket. A versenyzők közül Cserpes Laura kapta a legnagyobb teret a médiában 277,5 pontos médiasúllyal. Az énekest szorosan követi Burai Krisztián (247,3) és Puskás Peti (227,6), azonban a média érdeklődése elkerülte a United (44,2) együttest, Hoffman Mónikát (41,3) és a Flash Travet-t is (32,5).

A médiaelemzés első három helyezettjének előnyét tovább erősíti, hogy a média szinte kivétel nélkülpozitív véleményt fogalmazott meg velük kapcsolatban. Cserpes Laura interjút adhatott a tv2 Aktív és az m1 Ma reggel műsorokban is, ahol kedvező színben tűnt fel. Az Aktívban elmondta, hogy válása után nem áll készen egy új kapcsolatra és jelenleg minden erejével A Dal műsorra koncentrál. Puskás Peti szintén a tv2 Aktív műsorában szerepelt, ahol bemutatták, ahogy a család együtt festi ki az énekes új stúdióját és a nézők bepillantást nyerhettek abba is, hogyan készül az énekes a hétvégi fellépésre az MTVA műsorában. A fellépők közül negatív cikkekkel egyedül Brasch Bencének kellett szembenéznie, aki a hétvégi fellépése előtt kabalaképp egy tetoválást varratott alkarjára. Az Operettszínház énekesének lépését Kerényi Miklós Gábor színházigazgató elítélte, mert arról egyeztetnie kellett volna a vezetéssel. Kerényi szerint a tetoválás egy kamasz lépése volt, amiért kemény válaszra számíthat. (Bors,Bencét kirúghatják a tetoválása miatt, 2013.01.30)

A középdöntőbe már bejutott versenyzők is a média célkeresztjébe kerültek a műsor indulása óta.Közülük az Agárdi Szilvia-Pál Dénes duett emelkedik ki, akik magasan a legtöbbször szerepeltek a sajtóban (1233,1 pontos médiasúly). A fiatal énekesek a tv2 műsoraiban jelentek meg legtöbbször,hiszen karrierjüket mindketten a csatorna egyik tehetségkutató műsorában kezdték, de írt róluk többek között a Blikk, a Bors az origo.hu és a velvet.hu is. Kritikát mindössze néhány alkalommal fogalmaztak meg a párossal szemben, például a kultography.hu oldal így ír sikerükről: „Gyenge produkciók, hatásvadászválasztások, megjósolható végeredmény: így foglalhatnánk össze röviden A Dal első válogatója, amelysorán Agárdi Szilvia és Pál Dénes duettjét találta a zsűri a legjobbnak.”

Jelentős médiasúlyt ért el továbbá Keresztes Ildikó, Palcsó Tamás és Kállay-Saunders András is, azonban mindhárman számos kritikát is kaptak indulásukkal és a versenyen nyújtott teljesítményükkel kapcsolatban, így a polaritás értéke mindhármuk esetén elmarad az Agárdi-Pál duó mögött. Nem tudta ugyanakkor a műsor miatt megnövekedett médiaérdeklődést kiaknázni ByeAlex, Janicsák Veca, Gyurcsík Tibor és Rácz Gergő sem, médiasúlyuk jelentősen elmaradt a többi versenyző értékeitől.

dal_abra1

dal_abra2

Az elemzés innen tölthető le.

Módszertani összefoglaló

A 2013. január 20 és február 13 közötti időszakban vizsgáltuk a belföldi magyar nyelvű online hírportálokat, rádió- és televízióadásokat (RTV), valamint az országos és regionális terjesztésű napi- és hetilapokat. A mintába azon cikkek kerültek, melyben A Dal műsor kapcsán szerepeltek a versenyző énekesek.

A médiahatás-index egy olyan súlyszám, mely alapján összesíthető egy szereplő médiasúlya tekintettel a médium becsült elérési sikerességére. A polaritás értéke -1 és +1 közötti értéket vehet fel és megmutatja, hogy inkább pozitív (+1),vagy inkább kritikus, negatív (-1) tartalmúak voltak a megjelenések.


2013.01.11. | Elemzés | Médianéző

Áram- és gázszolgáltatók a magyar médiában


A  Magyarországon  működő  áram-  és  gázszolgáltatók  decemberi médiasúlya  az  E.ON dominanciáját  mutatja. A  cég  a  tárgyidőszakban  320 megjelenést  generált,  ami  az  összes híradás több mint 50 százaléka. A híradások többsége a hónap első hetére tehető, amikor Orbán Viktor miniszterelnök és Johannes Teyssen, a társaságcsoport vezérigazgatója szándéknyilatkozatot írt alá az E.ON gázüzletágának megvásárlásáról. Az adásvétel a cég társadalmi megítélésére, megjelenéseinek polaritására nem volt jelentős hatással, az ügyben megszólaló politikai szereplők legtöbbször a lépés mellett, vagy ellen érveltek, az E.ON működését nem jellemezték. A társaság további megjelenéseket generált az ünnepek alatti kikapcsolási moratóriummal, az általuk meghirdetett  Energiatakarékossági  Díjjal,  valamint  a  kormány  által  bejelentett  rezsicsökkentéssel kapcsolatban.

A  médiumok súlyát figyelembe véve az E.ON-t a Tigáz követi, amely 72 alkalommal szerepelt  a  vizsgált  médiumokban  és  887-es  médiahatás-indexet  ért  el. A  hírek  legnagyobb számban  az  ünnepek  alatti  kikapcsolási moratóriummal  foglalkoztak,  ennek  köszönhetőn  a híradások  kedvező  képet  festettek a vállalatról.  A  Tigáz  több  alkalommal  szerepelt  együtt  a híradásokban az EDF-Démásszal, a GDF Suezzel, illetve az ELMŰ-ÉMÁSZ-szal a rezsicsökkentés  után  várható  árakkal  kapcsolatban.  A  téma  nem  volt  jelentős  hatással  a  vállalat  imázsára, hiszen a társaságok decemberben nem kommentálták a kormányzati bejelentést.

Médiasúly alapján a  harmadik  legjelentősebb  szolgáltató  az  EDF-Démász volt,  mely 63 megjelenést  és 789-es  médiahatás-indexet  generált. A  társaság a  Tigázhoz hasonlóan  a kikapcsolási moratórium révén került be legtöbbször a médiába, emellett jelentős számú megjelenést generált a Szegeden megtartott adventi akció, valamint a Máltai Szeretetszolgálattal közösen szervezett  segítség  a  hátralékkezelésben. Utóbbi hírek  pozitív  irányba  befolyásolták  a  társaság médiaképét, így a vállalati imázsépítés szempontjából kedvezőek voltak.

A  felsorolt  szolgáltatókon  kívül  további  öt  képezte vizsgálatunk  tárgyát,  ám  az  ő médiahatás-indexük nem tudott a három vezető vállalathoz hasonló szintet elérni. Kivételt az ELMŰ-ÉMÁSZ jelenthet, ám jelentős médiasúlya annak köszönhető, hogy a cég több alkalommal is megjelent a tőzsdei híradásokban említés szintjén.

Érdekesség, hogy a piacon nemrég feltűnő Energetikai Központ  Zrt. mindössze két alkalommal szerepelt decemberben, mindkétszer negatív polaritással. A Világgazdaság, illetve a hvg.hu arról számolt be december 13-án, hogy a cég jogszabályba ütköző formátumú számlákat állít ki, ezért az energiahivatal akár az engedélyét is visszavonhatja.

A  lakossági  áram-  és  gázszolgáltatók  decemberi  médiaképéről elmondható,  hogy  legnagyobb  mértékben  nem  a  rezsicsökkentés tematizálta  azt. Jelentősebb  súlya  volt  a  kormány által bejelentett szerepvállalásnak a szektorban (gáztározók) és a különböző ünnepekkel kapcsolatos jótékonysági akcióknak.

Az 509  megjelenésből 163 köthető rádió-, vagy televíziócsatornához (RTV), 309 országos, vagy regionális nyomtatott laphoz, további 31 pedig a 3 vezető hírportálhoz. RTV kategóriában a megjelenések számát tekintve a Kossuth Rádió vezet (40 megjelenés), a printek között a Magyar Nemzet foglalkozott legnagyobb számban a szolgáltatókkal (32 megjelenés).

abra_1

abra_2_aram

Az elemzés innen tölthető le.

Módszertani összefoglaló
A  2012.  december  1.  és  31.  közötti  tárgyidőszakban  vizsgáltunk  3  vezető  online  hírportált  (index.hu, origo.hu,  hvg.hu), országos  és regionális terjesztésű napi- és  hetilapokat, valamint országos és  helyi  RTV  (rádió-tévé)  médiumokat.  A  médiaelemzés  során  a  következő  áram-  és  gázszolgáltatók  megjelenéseit vizsgáltuk: E.ON, EDF-Démász, Égáz-Dégáz, ELMŰ-ÉMÁSZ, Energetikai Központ Zrt., Főgáz, GDF Suez, Tigáz.


2012.12.13. | Elemzés | Médianéző

Az X-Faktor döntőseinek médiaképe


Csobot Adél első a médiában!

Az RTL Klubon futó tehetségkutató műsor a végéhez közeledik: a versenyben maradt három énekes – Antal Tímea, Csobot Adél, valamint Oláh Gergő – ezen a hétvégén küzd meg a legjobbnak járó nyereményekért. A november 29 és december 12 közötti időszakban a finalisták összesen 250 megjelenést generáltak a magyar online és nyomtatott médiában, azonban Csobot Adél médiasúlya kiemelkedik a mezőnyből.

Csobot Adél összesen 159 megjelenésben azonosítható. A médiumok magas olvasottsága következtében médiahatás-indexe magasan felülmúlja a további két versenyzőt (1148,9), a médiafogyasztók legtöbbször az ő nevével találkozhattak az elmúlt két hétben. A kedvező médiaszereplése mellett azonban a legnagyobb arányban vele szemben fogalmaztak meg kritikát az online és nyomtatott sajtóban. Személye erősen megosztja a közvéleményt, összesen 21 híradás tüntette fel negatív színben a versenyzőt: kritizálták jellemével, tehetsé-gével és magánéletével kapcsolatban is. A comment.blog.hu például így ír a versenyzőről: „Való-ságshow-k és sorozatok, amiket nemcsak az néz, aki szereti őket, hanem az is, aki rángást kap Csobot Adél negédességétől”. (comment.blog.hu; Gyűlöljük, de nézzük; 2012.12.10) A kritikák mellett számos pozitív híradás is megjelent, valamint a magánéletéről szóló hírek biztosították számára az állandó szereplést a médiában, például számos alkalommal írtak kapcsolatáról Istenes Bencével.

A második legmagasabb médiasúllyal Oláh Gergő szerepelt az elmúlt két hétben (599,8 médiahatás-index, 112 híradás). Az egyetlen versenyben maradt férfihez köthető a legpozitívabb médiakép: 79 híradás pozitívan, 28 semlegesen írt róla, míg mindössze 5 alkalommal fogalmaztak meg kritikát. A versenyzőt leggyakrabban (68 megjelenés) az adásokban nyújtott teljesítménye, valamint az X-Faktor várható nyertese körüli találgatások kapcsán említették, de a médiába került 25 híradásban magánéletével (orrműtét, feleségével való kapcsolata), illetve 19 alkalommal a Mikulás-napi beöltözéssel kapcsolatban is. Utóbbiról a média – a családjához fűződő szoros érzelmi köteléket kiemelve – rendkívül kedvezően számolt be.

Médiasúly tekintetében Oláh Gergőtől enyhén lemaradva következik Antal Tímea. A versenyzőt összesen 113 alkalommal említették a médiában, médiahatás-indexe 579,9 volt. Az alacsonyabb médiasúly mellett többségében semleges polaritású híradásokban szerepelt, kritikát mindössze négy online cikkben kapott. A megjelenések többsége a versenyen nyújtott teljesítményével foglalkozott, magánéleti jellegű témákat – párkapcsolat, tetoválás, szüleitől való távolság – 21 alkalommal, az Oláh Gergővel közös Mikulás-napi beöltözést pedig 19 alkalommal vette napirendre a média. A mentorok által is elismerten tehetséges versenyzőt egy internetes forrás szerint „a neten aktív kommentelők komoly része esélyesnek tartja az X-faktor harmadik szériájá-nak befutójaként emlegetett Oláh Gergő ellen is” (nlcafe.hu; Megszakadhat az X-faktor pasigyőztes szériája idén?; 2012.12.05).

x-faktor_abra1


x-faktor_abra2

A teljes anyag innen tölthető le.

Módszertani összefoglaló

A 2012. november 29 és december 12 közötti időszakban vizsgáltuk a belföldi magyar nyelvű online hírportá-lokat, valamint az országos és regionális terjesztésű napi- és hetilapokat. A mintába azon cikkek kerültek, melyben az X-Faktor döntőjébe jutott három versenyzője szerepelt.