2013.03.12. | Elemzés | Médianéző

A média szerint akár magyar is lehet az új pápa


Az esélyesek között tartják számon Erdő Pétert az összes magyar média-megjelenés csaknem felében, s a külföldi lapok is számolnak a megválasztásával – derül ki a Médianéző Kft. elemzéséből, amely 321 vonatkozó cikket vizsgált február 11 és március 4 között. A hazai sajtóban megjelenő érvek szerint Erdő Péter fiatalnak tekinthető, a bíborosok között ismertnek számít, rendelkezik kánonjogi múlttal, jól beszél olaszul, és erős nemzetközi kapcsolatrendszere van, ami igen esélyessé teszi őt. A Médianéző Kft. által vizsgált külföldi sajtótermékek szerint is lehetséges, hogy ő lesz az új pápa.

Számos támogató érv Erdő Péter mellett hozta fel, hogy a jelöltek között 61 évével fiatalnak tekinthető, és a katolikus egyháznak szüksége lehet egy olyan vezetőre, aki hosszabb ideig töltheti be a tisztséget, ezzel állandóságot biztosíthat. Mellette szól továbbá, hogy a bíborosok között ismertnek számít, ő tölti be az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsának elnöki tisztségét, valamint kánonjogi múltja és olasz nyelvtudása is alkalmassá teszi. Egyes híradások úgy vélték, hogy XVI. Benedeknek továbbra is jelentős hatása van a konklávé végkimenetelére, ami növeli Erdő Péter esélyeit, hiszen hasonló elképzeléssel rendelkeznek a katolikus egyház jövőjéről. Mellette szól továbbá erős nemzetközi kapcsolatrendszere és az a vélekedés is, hogy „kiismeri magát a vatikáni hatalmi apparátus titkos folyosóin”. (Haszon Újság, 2013.03.04.) A pápa lemondása után a fogadóirodák is esélylatolgatásba kezdtek: egy brit cég például a hetedik legesélyesebbnek tekinti a magyar bíborost. Számos híradás hozzátette ugyanakkor, hogy a konklávén biztos befutóra nem lehet számítani, hiszen gyakran meglepetést hoztak a múltban is.
.
Kisebbségben voltak azon híradások, melyek úgy vélekedtek, nem lenne jó az egyháznak, ha a magyar bíborost választanák pápának. Az érvek között található, hogy „ismét egy teológiai kérdésekben dogmatikus főpap kerülne a világegyház élére” (168 Óra, 2013.02.28.), mely nem segítené bizonyos reformok megindulását. A lengyel Gazeta Wyborcza cikke szerint pedig a magyar elöljáró „komoly hátránya” túlságosan fiatal kora.
.

Nemzetközi médiainformációk

A sajtóforrásokra támaszkodó publikációk többsége tényszerűen közölte, hogy Erdő Péter az esélyesek között szerepel.Leggyakrabban olasz médiainformációk kerültek a közbeszédbe, megjelent az ANSA hírügynökség, az Il Messaggero, az Il Fogilo és a Corriere della Sera lapok, valamint az olasz közszolgálati rádió híradásai is a haza médiában. Az olasz sajtó mellett kedvezően vélekedett a National Chatolic Reporter és a Die Welt is a magyar bíboros esélyeiről, de az osztrák és francia sajtóból is vettek át tartalmakat a magyar médiumok. Érdemes kiemelni az Il Messaggero olasz lapot, mely az Echo TV szerint „négy bíborosra szűkítette az esélyes pápajelölteket: Marc Ouellet quebeci, Erdő Péter esztergom-budapesti, Odilo Scherer Sao Paulo-i és Angelo Scola milánói érsekre.”
(echotv.hu, 2013. 03. 03.)
.
A lengyel Gazeta Wyborcza szerint a magyar elöljáró „komoly hátránya” túlságosan fiatal kora, és így a rendkívül hosszú pontifikátus kockázata (Gazeta Wyborcza, 2013. 02.11.). Egy másik lengyel lap, a Rzeczpospolita az Insider című angol nyelvű olasz lapra hivatkozva a legnagyobb eséllyel rendelkező jelöltek szűk körébe sorolta a magyar bíborost. „A 61 éves Erdő Péter azon kevés egyházi ember közé tartozik, akiknek munkásságát az egyházon kívül is nagyra értékelik: a világ legkitűnőbb kánonjogi és egyházjog-történeti szakértői közé tartozik.” (Rzeczpospolita, 2013. 02.13.)
.
A német dpa hírügynökség információira támaszkodva a Frankfurter Rundschau és a Berliner Zeitung is külön foglalkozott Erdő Péterrel a pápaválasztás esélyeseiről közölt összeállításában, mely előnyként említette az esztergom-budapesti érsek konzervatív teológiai beállítottságát, az egyházon belül gyorsnak számító felemelkedését, valamint nemzetközi kapcsolatrendszerét. (Frankfurter Rundschau, 2013.02.28.).
A Reuters hírügynökség az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsának élén eltöltött két ciklust és az afrikai egyházi vezetőkkel ápolt szoros kapcsolatait emelte ki Erdő Péter erősségei közül. Az osztrák Die Presse ennél árnyaltabban látja a magyar bíboros esélyeit: olasz médiaforrásokra hivatkozva a lap azt állította, hogy egyértelmű favoritról nem lehet beszélni.
.
A Nyezaviszimaja Gazeta szintén sorra vette az Erdő Péter mellett és ellen szóló érveket, kiemelve azon képességét, hogy egyesíteni tudja maga körül az európai, afrikai és latin-amerikai vezetőket. Azonban az orosz lap is felhozta a sajtóban hangoztatott hátrányt, miszerint nem felel meg teljesen a modern média elvárásainak és túl fiatal.

Hazai vélekedések

Horváth Pál vallástörténészt, vallásfilozófust elsősorban XVI. Benedek lemondásának okairól kérdezte a HOT Magazin. Horváth Pál elmondta, nem tartja véletlennek, hogy Erdő Péter neve is felmerült a jelöltek között. Fiatal, 61 éves, a nála fiatalabbak – három főről beszélünk – még friss, tapasztalattal nem rendelkező bíborosok.” Hozzátette, hogy „117 választásra jogosult bíboros van, akiknek a zöme nem elég ismert, nem elég nagy formátumú, és – ami cseppet sem elhanyagolható tényező – nem beszélnek elég jól olaszul. Erdő Pétert a bíborosok nagy része ismeri, ez nagyon jó ajánlólevél, de a kánonjogászi múltja, a felkészültsége és a nyelvtudása is joggal emelte őt az esélyesek közé.”
(HOT Magazin, 2013.02.21.)
.
Cseh Péter Mihály, a pécs-kertvárosi Szent Erzsébet plébánia káplánja XVI. Benedek pápa lemondásáról, a leköszönt pápához fűződő személyes élményéről, illetve az új pápával szembeni elvárásairól beszélt: „Ha az eszemre hallgatok, akkor legyen Erdő Péter az új pápa, mert akkor mi magyarok nagy áldást nyerhetünk általa. Ha a szívemre hallgatok, akkor legyen Cristoph Schönborn, aki egyszer alázatosan azt mondta: Az Egyház tagjai bűnösek, ezért tartozhatok én is közéjük.”
(pecsiujsag.hu, 2013.03.03.)
.
A Haszon Újság március 4-i, pápaválasztással foglalkozó írásában több magyar egyházi személyiség is megszólalt: „Erőskezű, így a magyar katolikus papok közül sokan örülnének, ha a Vatikánban találna munkát” fogalmazott egy magas rangú katolikus politikus magazinunknak. A Szeged–Csanád egyházmegyei püspök viszont azt mondta lapunknak: „Nem is biztos, hogy jó, ha Erdő pápa lenne, mert ilyen magasan kvalifikált embernek itthon is akadna dolga.” Kiss-Rigó László megyéspüspök szerint egy magyar pápa valamelyest előtérbe helyezné Közép-Európát a Vatikán politikájában, akaratlanul is, mert jobban ismeri a térség problémáit. Prímásunk ráadásul kiismeri magát a vatikáni hatalmi apparátus titkos folyosóin.”
(Haszon Újság, 2013.03.04.)
.
Molnár Tamás, római katolikus pap részt vett XVI. Benedek utolsó pápai miséjén, melyről az ujszo.com hírportálnak beszélt. A Rómában élő egyházi személy elismerően, ugyanakkor szkeptikusabban vélekedett Erdő Péter esélyeiről: „Erdő Péter bíboros valóban egy elismert személyiség. Ám sok mesterkélt elmélet, féligazságokon alapuló vagy akár igazságalap nélküli hír is napvilágot lát.”
(ujszo.com, 2013.02.28.)
.
Kasza László, volt pannonhalmi diák, a 168 Órában XVI. Benedek pápa lemondásával és Erdő Péter pápává választási esélyeivel foglalkozó írást közölt. A bíboros esélyeivel kapcsolatban nem foglalt konkrétan állást, ugyanakkor erősen kritizálta az esetleges megválasztásának következményeit: „Szerintem két okból is katasztrofális lenne, ha Erdő Péterre esne a konklávé választása. Személyében ismét egy teológiai kérdésekben dogmatikus főpap kerülne a világegyház élére, aki csakúgy, mint két elődje, ellenzi a szükséges, az egyház jövőjét jelentő reformokat, s nem beszéli a mai ember nyelvét. Ezen túlmenően Erdő Péter abban a nemzeti egyházban szocializálódott, amelynek főpapjai mindig kiszolgálták a mindenkori kormányokat.”
(168 Óra, 2013.02.28.)

Fogadóirodák

XVI. Benedek bejelentésére szinte azonnal reagáltak a fogadóirodák, folyamatosan frissítetve az esélyes jelöltek sorrendjét felvonultató listájukat, melyekre rendre hivatkoztak magyar sajtóorgánumok is. Az irodák adatai alapján a választás közeledtével egyre előrébb került a magyar jelölt az esélyesek listáján. A publikációkban sok esetben a William Hill brit fogadóiroda aktuális adataira hivatkoztak: „A William Hill brit fogadóiroda szerint Erdő Péter magyar bíboros a hetedik legesélyesebb a pápai székre XVI. Benedek lemondása után.”
(Metropol, 2013.02.12.)
.

Az elemzés innen tölthető le.

.

Módszertani összefoglaló
A 2013. február 11 és március 4 közötti időszakban vizsgáltuk a belföldi magyar nyelvű online hírportálokat, rádió- és televízióadásokat (RTV), valamint az országos és regionális terjesztésű napi- és hetilapokat. A nemzetközi híreket 13 ország 60 különböző médiumában elemeztük. A mintába azon cikkek kerültek, melyekben Erdő Péter bíboros a pápaválasztás kapcsán szerepelt.


2013.02.15. | Elemzés | Médianéző

Mekkorát szólt A Dal?


Az MTVA tehetségkutató műsora hétvégén tartja harmadik elődöntőjét, melyről egyre több médium számol be latolgatva az esélyeket. A versenyzők közül Cserpes Laura kapta a legnagyobb teret a médiában 277,5 pontos médiasúllyal. Az énekest szorosan követi Burai Krisztián (247,3) és Puskás Peti (227,6), azonban a média érdeklődése elkerülte a United (44,2) együttest, Hoffman Mónikát (41,3) és a Flash Travet-t is (32,5).

A médiaelemzés első három helyezettjének előnyét tovább erősíti, hogy a média szinte kivétel nélkülpozitív véleményt fogalmazott meg velük kapcsolatban. Cserpes Laura interjút adhatott a tv2 Aktív és az m1 Ma reggel műsorokban is, ahol kedvező színben tűnt fel. Az Aktívban elmondta, hogy válása után nem áll készen egy új kapcsolatra és jelenleg minden erejével A Dal műsorra koncentrál. Puskás Peti szintén a tv2 Aktív műsorában szerepelt, ahol bemutatták, ahogy a család együtt festi ki az énekes új stúdióját és a nézők bepillantást nyerhettek abba is, hogyan készül az énekes a hétvégi fellépésre az MTVA műsorában. A fellépők közül negatív cikkekkel egyedül Brasch Bencének kellett szembenéznie, aki a hétvégi fellépése előtt kabalaképp egy tetoválást varratott alkarjára. Az Operettszínház énekesének lépését Kerényi Miklós Gábor színházigazgató elítélte, mert arról egyeztetnie kellett volna a vezetéssel. Kerényi szerint a tetoválás egy kamasz lépése volt, amiért kemény válaszra számíthat. (Bors,Bencét kirúghatják a tetoválása miatt, 2013.01.30)

A középdöntőbe már bejutott versenyzők is a média célkeresztjébe kerültek a műsor indulása óta.Közülük az Agárdi Szilvia-Pál Dénes duett emelkedik ki, akik magasan a legtöbbször szerepeltek a sajtóban (1233,1 pontos médiasúly). A fiatal énekesek a tv2 műsoraiban jelentek meg legtöbbször,hiszen karrierjüket mindketten a csatorna egyik tehetségkutató műsorában kezdték, de írt róluk többek között a Blikk, a Bors az origo.hu és a velvet.hu is. Kritikát mindössze néhány alkalommal fogalmaztak meg a párossal szemben, például a kultography.hu oldal így ír sikerükről: „Gyenge produkciók, hatásvadászválasztások, megjósolható végeredmény: így foglalhatnánk össze röviden A Dal első válogatója, amelysorán Agárdi Szilvia és Pál Dénes duettjét találta a zsűri a legjobbnak.”

Jelentős médiasúlyt ért el továbbá Keresztes Ildikó, Palcsó Tamás és Kállay-Saunders András is, azonban mindhárman számos kritikát is kaptak indulásukkal és a versenyen nyújtott teljesítményükkel kapcsolatban, így a polaritás értéke mindhármuk esetén elmarad az Agárdi-Pál duó mögött. Nem tudta ugyanakkor a műsor miatt megnövekedett médiaérdeklődést kiaknázni ByeAlex, Janicsák Veca, Gyurcsík Tibor és Rácz Gergő sem, médiasúlyuk jelentősen elmaradt a többi versenyző értékeitől.

dal_abra1

dal_abra2

Az elemzés innen tölthető le.

Módszertani összefoglaló

A 2013. január 20 és február 13 közötti időszakban vizsgáltuk a belföldi magyar nyelvű online hírportálokat, rádió- és televízióadásokat (RTV), valamint az országos és regionális terjesztésű napi- és hetilapokat. A mintába azon cikkek kerültek, melyben A Dal műsor kapcsán szerepeltek a versenyző énekesek.

A médiahatás-index egy olyan súlyszám, mely alapján összesíthető egy szereplő médiasúlya tekintettel a médium becsült elérési sikerességére. A polaritás értéke -1 és +1 közötti értéket vehet fel és megmutatja, hogy inkább pozitív (+1),vagy inkább kritikus, negatív (-1) tartalmúak voltak a megjelenések.


2013.01.11. | Elemzés | Médianéző

Áram- és gázszolgáltatók a magyar médiában


A  Magyarországon  működő  áram-  és  gázszolgáltatók  decemberi médiasúlya  az  E.ON dominanciáját  mutatja. A  cég  a  tárgyidőszakban  320 megjelenést  generált,  ami  az  összes híradás több mint 50 százaléka. A híradások többsége a hónap első hetére tehető, amikor Orbán Viktor miniszterelnök és Johannes Teyssen, a társaságcsoport vezérigazgatója szándéknyilatkozatot írt alá az E.ON gázüzletágának megvásárlásáról. Az adásvétel a cég társadalmi megítélésére, megjelenéseinek polaritására nem volt jelentős hatással, az ügyben megszólaló politikai szereplők legtöbbször a lépés mellett, vagy ellen érveltek, az E.ON működését nem jellemezték. A társaság további megjelenéseket generált az ünnepek alatti kikapcsolási moratóriummal, az általuk meghirdetett  Energiatakarékossági  Díjjal,  valamint  a  kormány  által  bejelentett  rezsicsökkentéssel kapcsolatban.

A  médiumok súlyát figyelembe véve az E.ON-t a Tigáz követi, amely 72 alkalommal szerepelt  a  vizsgált  médiumokban  és  887-es  médiahatás-indexet  ért  el. A  hírek  legnagyobb számban  az  ünnepek  alatti  kikapcsolási moratóriummal  foglalkoztak,  ennek  köszönhetőn  a híradások  kedvező  képet  festettek a vállalatról.  A  Tigáz  több  alkalommal  szerepelt  együtt  a híradásokban az EDF-Démásszal, a GDF Suezzel, illetve az ELMŰ-ÉMÁSZ-szal a rezsicsökkentés  után  várható  árakkal  kapcsolatban.  A  téma  nem  volt  jelentős  hatással  a  vállalat  imázsára, hiszen a társaságok decemberben nem kommentálták a kormányzati bejelentést.

Médiasúly alapján a  harmadik  legjelentősebb  szolgáltató  az  EDF-Démász volt,  mely 63 megjelenést  és 789-es  médiahatás-indexet  generált. A  társaság a  Tigázhoz hasonlóan  a kikapcsolási moratórium révén került be legtöbbször a médiába, emellett jelentős számú megjelenést generált a Szegeden megtartott adventi akció, valamint a Máltai Szeretetszolgálattal közösen szervezett  segítség  a  hátralékkezelésben. Utóbbi hírek  pozitív  irányba  befolyásolták  a  társaság médiaképét, így a vállalati imázsépítés szempontjából kedvezőek voltak.

A  felsorolt  szolgáltatókon  kívül  további  öt  képezte vizsgálatunk  tárgyát,  ám  az  ő médiahatás-indexük nem tudott a három vezető vállalathoz hasonló szintet elérni. Kivételt az ELMŰ-ÉMÁSZ jelenthet, ám jelentős médiasúlya annak köszönhető, hogy a cég több alkalommal is megjelent a tőzsdei híradásokban említés szintjén.

Érdekesség, hogy a piacon nemrég feltűnő Energetikai Központ  Zrt. mindössze két alkalommal szerepelt decemberben, mindkétszer negatív polaritással. A Világgazdaság, illetve a hvg.hu arról számolt be december 13-án, hogy a cég jogszabályba ütköző formátumú számlákat állít ki, ezért az energiahivatal akár az engedélyét is visszavonhatja.

A  lakossági  áram-  és  gázszolgáltatók  decemberi  médiaképéről elmondható,  hogy  legnagyobb  mértékben  nem  a  rezsicsökkentés tematizálta  azt. Jelentősebb  súlya  volt  a  kormány által bejelentett szerepvállalásnak a szektorban (gáztározók) és a különböző ünnepekkel kapcsolatos jótékonysági akcióknak.

Az 509  megjelenésből 163 köthető rádió-, vagy televíziócsatornához (RTV), 309 országos, vagy regionális nyomtatott laphoz, további 31 pedig a 3 vezető hírportálhoz. RTV kategóriában a megjelenések számát tekintve a Kossuth Rádió vezet (40 megjelenés), a printek között a Magyar Nemzet foglalkozott legnagyobb számban a szolgáltatókkal (32 megjelenés).

abra_1

abra_2_aram

Az elemzés innen tölthető le.

Módszertani összefoglaló
A  2012.  december  1.  és  31.  közötti  tárgyidőszakban  vizsgáltunk  3  vezető  online  hírportált  (index.hu, origo.hu,  hvg.hu), országos  és regionális terjesztésű napi- és  hetilapokat, valamint országos és  helyi  RTV  (rádió-tévé)  médiumokat.  A  médiaelemzés  során  a  következő  áram-  és  gázszolgáltatók  megjelenéseit vizsgáltuk: E.ON, EDF-Démász, Égáz-Dégáz, ELMŰ-ÉMÁSZ, Energetikai Központ Zrt., Főgáz, GDF Suez, Tigáz.